FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/10/2013

STRAFF FÖR LÄMNANDE AV FELAKTIG HÄLSOUPPGIFT VID MILITÄRTJÄNST

Hej! Vid militärtjänstgöring ska en blankett fyllas i med sjukdomar, hälsa, mm. Vad kan man dömas till om man inte tar med sin sjukdom i blanketten och det uppdagas senare?

Lawline svarar

Hej,

Enligt Lag om totalförsvarsplikt 2:1 är man skyldig att lämna, bland annat, hälsouppgifter till Försvarets rekryteringsmyndighet. Om man uppsåtligen eller av grov oaktsamhet lämnar felaktig sådan uppgift kan man enligt samma lag 10:5 dömas till böter.

Ansvar enligt Brottsbalken kan också bli aktuellt i situationen du beskriver. Närmast till hands ligger brottet osann försäkran (BrB 15:10) som kan ge böter eller fängelse i högst två år, beroende på hur grovt brottet bedöms vara.

Du hittar Lag om totalförsvarsplikt: https://lagen.nu/1994:1809
Brottsbalken kap. 15 finner du: https://lagen.nu/1962:700#K15

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor.

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare