Straff för kränkande fotografering samt bestämmande av böter

Om en person blir filmad i duschen på sin arbetsplats och filmaren blir påkommen, anmäld och avstängd från jobbet. Är det rimligt att straffet bara blir 40 dagsböter 50 kr per dag för kränkde fotografering. Eller går det att överklaga?

Hon fick veta filmarens straff via nsd och har själv inte blivit meddelad något av sin advokat. Får det gå till så?

Ska tilllägga att det var en videoinspelning på ca 13 minuter och personen som blev filmad var helt naken.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB).

Straffskalan för kränkande fotografering är enligt 4 kap. 6 a § BrB böter eller fängelse i högst två år. För att gärningsmannen ska dömas till böter krävs det enligt min uppfattning därför i princip att inga försvårande omständigheter föreligger och möjligen att det finns förmildrande omständigheter. Det är dock fullt möjligt att döma till böter för brottet. Bötesbeloppets bestämmande regleras i 25 kap. 2 § BrB där det anges att beloppet ska bestämmas efter gärningsmannens ekonomiska förmåga. Vill du veta mer om hur straffmätning går till kan du läsa ett av mina tidigare svar via länken nedan.
https://lawline.se/answers/ofredande-genom-tillrattavisning-brott-och-pafoljd

En tingsrättsdom i brottmål kan överklagas av antingen åklagaren eller målsäganden om dessa inte, helt eller delvis, fått bifall till sina yrkanden. Mer information om överklagande kan du hitta via länken nedan.
http://www.domstol.se/Navigation/Amnesnavigation/Hovratt/Overklaga-till-hovratten/Overklaga-till-hovratten/Overklaga-brottmalsdomen/

Angående det faktum att målsäganden inte meddelats om domen kan jag inte uttala mig om varför så inte skett. Förutsatt att målsäganden varit part i målet ter det sig mycket märkligt, men jag kan inte säga mycket mer utan att veta mer om det enskilda fallet.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Magnus GustafssonRådgivare