Straff för innehav av narkotika

vad kan hända om man blir tagen med 30 gram hasch och har det i blodet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Narkotikastrafflagens första paragraf lyder enligt följande.

Den som olovligen1. överlåter narkotika,2. framställer narkotika som är avsedd för missbruk,3. förvärvar narkotika i överlåtelsesyfte,4. anskaffar, bearbetar, förpackar, transporterar, förvarar eller tar annan sådan befattning med narkotika som inte är avsedd för eget bruk,5. bjuder ut narkotika till försäljning, förvarar eller befordrar vederlag för narkotika, förmedlar kontakter mellan säljare och köpare eller företar någon annan sådan åtgärd, om förfarandet är ägnat att främja narkotikahandel, eller6. innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika

döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år.

Blir en person ertappad med 30 gram hasch och även har det i blodet kommer personen, om denne varit medveten om sitt bruk och innehav att bli dömd för narkotikabrott. Hur strängt straffet blir beror på omständigheter i det enskilda fallet, straffet för ett narkotikabrott av normalgraden är högst tre år.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare