Straff för brott som inte var olagligt vid gärningstillfället

Rättegången mot Martin Timell kan vara olaglig..

Brottet skedde 2008 men blev inte olaglig före 2014...

I praktiken döms han för något som vid brottet inte var olagligt.....

Eller har jag missat något

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen brottsbalken (BrB).

Jag ska medge att jag inte är insatt i detaljerna i fallet, men enligt SVT står Martin Timell åtalad för våldtäkt. Våldtäktsbrottet (6 kap. 1 § BrB) har varit kriminaliserat sedan mycket länge. Du har dock rätt i att en straffrättslig grundprincip är att man inte kan straffas utan lagstöd samt att man inte kan straffas för en gärning som inte var kriminaliserad vid gärningstillfället.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare