Straff enligt regeringsformen

Hur definierar regeringsformen straff i svensk rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I regeringsformen (RF) finns det ingen uttömmande definition för vad som utgör straff. Däremot finns det inom juridiken en uppfattning om att straff är en påföljd som utdömts vid ansvar för brott i form av frihetsberövande eller böter.

I RF 2 kap 4 § framgår det att dödsstraff inte får förekomma. Vidare framgår det i RF 2 kap 5 § att var och en är skyddad mot kroppsstraff. Det innebär att ingen får utsättas för tortyr eller medicinsk påverkan i syfte att framtvinga eller hindra yttranden.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare