FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/06/2015

Störningsjour - vem betalar?

Hej

Jag bor i en studentlägenhet och har fått en faktura av min hyresvärd efter att en granne ringt till störningsjour och klagat på att jag spelat hög musik, störningsjouren var och knackade på så jag stängde av musiken.

I ordningsföreskrifterna i mitt hyresavtal står det, jag citerar

"6. Hyresgästen skall ersätta hyresvärden för dennes kostnader för upprepade utryckningar av störningsjour eller liknande som föranletts av hyresgästen eller någon för vilken han svarar."

Då störningsjouren endast har varit hos mig en gång, och alltså inte upprepande gånger undrar jag om jag har skyldighet att betala fakturan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Här blir den grundläggande principen inom avtalsrätten tillämplig, alltså att ett ingånget avtal ska gälla med de villkor som parterna har kommit överens om. Det finns ett avtal mellan dig och din hyresvärd där det bland annat framgår att hyresgästen ska ersätta hyresvärden för kostnader som uppstår när störningsjouren knackar på. I det här fallet råder dock oklarheter om vad som menas med upprepade gånger. Definitionen av vad upprepande gånger är finns inte stadgat i lagen men personligen uppfattar jag det som att störningsjouren måste rycka ut minst två gånger för att hyresgästen ska bli betalningsskyldig hyresvärden.

Jag uppfattar alltså situationen som så att du inte är skyldig att betala fakturan. Kontakta dock din hyresvärd och förklara att du har uppfattat avtalet som du beskrivit ovan så att några påminnelseavgifter inte läggs på grundavgiften.

Lycka till!

Med Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare