Störningar i Hyresrätt

Hej. Jag bor i en hyreslägenhet och familjen ovanför mig har ett flertal barn. De sover aldrig i normal tid. Jag kan ej se på tv pga att de springer runt och hoppar i golvet. Detta sker från ca kl 21.30 tills de går och lägger sig. När detta skrivs då är klockan 00.18 och de är fortfarande igång. Kan jag klaga på detta? Hoppas på svar. Mvh en utsatt granne

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hyresgäster ska vid användandet av hyreslägenheten se till att de som bor i omgivningen inte blir störda på ett sådant sätt som försämrar deras bostadsmiljö eller inte skäligen bör tålas. I övrigt så ska hyresgästen även vid sin användning av lägenheten i övrigt iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten, 12 kap. 25 § JB. Hyresgästen ansvarar även för övriga hushållsmedelemmarna. Under dagtid så får vissa störningar tålas, detsamma gäller om störningarna är av övergående natur, exempelvis om personen bygger om.

Om störningar förekommer så ska hyresvärden ge hyresgästen en tillsägelse och eventuellt meddela socialnämnden. Upplever du att du blir störd så kan du kontakta de som stör men du har även rätt att klaga till hyresvärden som sedan får agera.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare