Störningar i bostadsrättsförening under dagtid

Hej

Jag och min dotter äger en lägenhet i Sollentuna sedan snart ett år.

Under lägenheten finns ett särskola. De har tidigare inte varit störande men nu

i höst har de börjat bedriva musiklektioner i lokalen som är mycket störande.

Min dotter jobbar natt och kan inte sova på dagen när detta sker.

Vi har kontaktat skolan men ej fått gehör för våra klagomål.

Nu har vi kontaktat brf föreningens kordinator för att försöka få dem att sluta med att bedriva musiklektioner i lokalen under vår lägenhet.

Vad kan vi göra om vi inte för dem att sluta väsnas och upphöra med oväsendet.

Min dotter kan ej sköta sitt natt jobb som personlig assistent och håller på att bli sjuk och gå in i väggen.

Vad kan vi göra om vi inte för dem att sluta? Vad är nästa steg?

Måste man stämma brf eller skola eller vad finns det vi kan göra?

Tack på förhand för Era råd!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Störning i boendet

När det gäller frågor om störningar mellan grannar, måste en avvägning göras mellan vad som anses vara en störning i boendet och mindre störningar, eller sådana störningar som är tillfälligt övergående. Exempelvis måste en lägenhetsinnehavare tåla att en granne renoverar sin lägenhet. Däremot ska en lägenhetsinnehavare inte behöva tåla, att grannen stör så pass mycket att övriga lägenhetsinnehavares sömn under natten påverkas (7 kap. 9 § bostadsrättslagen). Under dagtid får man dock acceptera att det förekommer liv och rörelse i byggnaden. Det vill säga, samma hänsyn tas inte i lagen till de som arbetar natt.

Istället för att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten (en procedur som kan bli långdragen och dyr) för att grannen ska upphöra med störningarna, kan man meddela störningarna till bostadsrättsföreningen. Efter sådant meddelande ska föreningen ge den störande lägenhetsinnehavaren en tillsägelse att störningarna omedelbart ska upphöra. Skulle inte föreningen företa någon åtgärd för att få störningarna att upphöra, kan du som lägenhetsinnehavare ta kontakt med hyresnämnden. I sådana fall kan hyresnämnden ålägga lägenhetsinnehavaren att se till att störningarna upphör. Ett alternativ är även att du själv kontaktar grannarna, för att på egen hand komma överens om att störningarna ska upphöra.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare