Störningar i bostadsrätt

Hej,

Jag bor i en bostadsrätt och har sedan en tid tillbaka haft problem med störningar från den närmsta grannen. Det rör sig om en medelåldersman med alkoholproblem som efter att han druckit kan börja spela väldigt hög musik sent in på nätterna. Mannen själv är helt oresonlig när han är berusad medan styrelsen i min bostadsrättsförening från början inte velat kännas vid problemet eftersom jag ”är den enda som klagat”. (Detta beror förmodligen på att jag bor i en etta som delar vägg med mannens vardagsrum medan mannens andra granne bor i en trea som delar vägg med mannens sovrum.)

Det var först efter att polisen för andra gången gjort en utryckning för att säga till mannen som styrelsen till sist gick med på att skicka en anmodan att vidta rättelse. Enligt bostadsrättslagen 7 kap. 9 § så ska dock även socialnämnden underrättas om störningarna. Detta har dock styrelsen inte gjort och när jag påpekar att enligt lagen så måste detta göras så svarar styrelseordföranden helt enkelt att ”det inte är aktuellt” och väljer alltså att bryta mot lagen.

Hur kan jag gå tillväga för att se till att styrelsen tar sitt ansvar och följer bostadsrättslagen? Kan jag polisanmäla styrelsen för trolöshet med huvudman eller något liknande?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du säger finns det en regel om störningar i bostadsrätt i 7 kap. 9 § bostadsrättslagen (1991:614) som säger att en bostadsrättshavare ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts förstörningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Skälighetsbedömningen som här måste göras är svår och vad som bör tålas kan många gånger först avgöras vid prövning i domstol. Enligt förarbetena (prop. 2002/03:12 s. 117) skall vi bedömning av vilka störningar som måste accepteras stöd sökas i den allmänna uppfattningen om vilka störningar den som bor i ett flerfamiljshus skall behöva tåla.

Om bedömningen resulterar i att en störning från grannens sida föreligger har du helt rätt i att socialen skall kopplas in enligt 7 kap. 9 § 2 st. 2 p. bostadsrättslagen samtidigt som bostadsrättshavaren skall få en tillsägelse om att störningarna omedelbart ska upphöra. I förarbetena (prop. 1992/93:115) står det att i fråga om den närmare tidpunkten då socialnämnden skall underrättas lämnas en viss frihet att göra egna bedömningar. Det normala förfarandet bör dock vara att hyresvärden underrättar socialnämnden i samband med att tillsägelsen ges. Det kan dock undantagsvis finnas anledning för styrelsen att dröja något med underrättelsen. Störningarnas art eller styrelsens kännedom om den person som påstås störa kan ge styrelsen anledning att tro att störningarna kommer upphöra till följd av tillsägelsen. Det bör då vara möjligt för styrelsen att avvakta en kortare tid med underrättelsen till socialnämnden.

Sammanfattningsvis måste en förening agera. I ett antal rättsfall har medlemmar i en bostadsrättsförening yrkat ersättning från föreningen på grund av störningar.

Bostadsrättslagen hittar du här.

Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Anna StåhlkloRådgivare