Störningar i boendet - varning?

jag ska på något sätt göra ett brev till en hyresgäst som en varning till denna, på min arbetsgivares begäran. Hyresgästen stör på ett lite annorlunda vis... Till exempel kan det vara som i detta fall, att hyresgästen har fått andra hyresgäster att skriva på en namninsamling där denna upplyser om att hyresgästerna i dessa fastigheter Ej önskar en boulebana. Det kan tyckas märkligt att de bara skriver på men hon är ganska påstridig och en del talar inte ens svenska och kan förstå vad de skriver på. Hon ringer och skriker på personal och är enormt otrevlig. Det korta av det långa är... finns det någon skälig punkt som gör att man som hyresvärd kan ge en sådan hyresgäst en varning för sitt "dåliga uppträdande"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 12 kap 25 § jordabalken (här) ska en hyresgäst vid användning av lägenheten  se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämrar deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.

Om en hyresgäst uppför sig störande, ska hyresvärden enligt 12 kap 25 § 2 st. jordabalken ge hyresgästen en tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör. Vidare ska hyresvärden underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna.

Hyresrätten kan även bli förverkad om en hyresgäst inte upphör med störningarna, se 12 kap 42 § p. 6 jordabalken. Observera dock att en uppsägning inte får ske förrän socialnämnden har underrättats. Av 12 kap 43 § jordabalken framgår att en hyresgäst inte heller får skiljas från lägenheten om denne vidtar rättelse innan hyresvärden säger upp hyresavtalet.

Hoppas att detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Rådgivare