Störning i hyreshus

Hej!

Jag hade i Fredags en fest hemma hos mig och det var inget konstigt, ingen klagade eller gav oss tillsägelser, men däremot när jag vaknade på måndag hade jag ett sms från min hyresvärd där dom begär mig på 1000:- för störning säger dom. Jag har läst på lite och förstått det som att dom kan inte debitera mig pengar om ingen störningsjour åkte ut eller att jag blivit tillsagd förut. Jag har inga prickar i registret och har aldrig varit med om detta förut.

Kan jag överklaga och inte betala denna summan eller har dom rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för vad som menas med en störning. Därefter kommer jag att redogöra för om du måste betala summan din hyresvärd begärt.

Vad är en störning?

Jag tolkar i din fråga det som att du bor i en hyresrätt och då blir 12 kap. i Jordabalken tillämplig.

Enligt 12 kap. 25 § första stycket Jordabalken har du som hyresgäst skyldighet att se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som de inte bör tåla. Jag antar att du hade din fest på kvällen/natten och då kan det sägas att dina grannar ska kunna sova ostört, medan man på dagen får räkna med en del ljud i fastigheten. Därför kan det anses som du gjort dig skyldig till en störning.

Måste du betala för störningen?

Det beror på om det står inskrivet i ditt hyreskontrakt eller inte. Om det står inskrivet kan du bli debiterad av din hyresvärd. Dock förekommer det att grannar ringer i onödan och då är det bara att bestrida fakturan. Det är en bevisfråga och upp till hyresvärden att driva frågan.

Alla hyresbolag har inte en störningsjour och det finns inget krav på att hyresbolag måste ha det. Därför kan det hända att du blev debiterad, trots att ingen dök upp för att säga till. Räkningen utgör vanligtvis kostnaden för utryckning som störningsjouren gör, efter att någon av dina grannar ringt dem.

Om du själv upplevde att du och dina gäster på festen inte betedde er störande eller det inte står något inskrivet i ditt hyreskontrakt om eventuell debitering vid störning, kan du bestrida fakturan.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Emma RönnqvistRådgivare