Störande ljud i hyresrätt

Hej! jag bor tillsammans med min make sedan ett år tillbaka i en hyresrätt i Södertälje. I somras började vi märka som ett kraftigt ljud eller "duns" som vi kallar det som väckte oss mitt i natten, tidigt på morgonen och ibland på dagarna. Jag tog kontakt med hyresvärd angående detta som inte gjorde något åt det. I höstas blev det mer och mer att detta Gjorde så vi inte kunde sova, så jag hörde av mig igen till hyresvärd och förvaltare som skyller tag i det. När jag pratade med förvaltaren sa han att vi måste lösa problemet genom att identifiera vart detta ljud kom ifrån... En natt när det ljudet började gick min man ut och kollade att någon var i källaren... då upptäckte vi att det var dörren till Skyddsrummet/källaren som gjorde detta kraftiga ljud så jag hörde av mig nästkommande vardag till hyresvärden och berättade vad vi upptäckt. Hon sa att dem ska ta tag i det, 3 veckor senare inget är gjort... jag gjorde då yttligare en felanmälan och fick svar från förvaltaren att det är dörren till skyddsrummet och att den låter för att den är tung.

Men detta orsakar ju att vi inte kan sova? Och att vi vaknar upp rädda varje natt för att detta ljud låter... JAg är trött på detta. Var kan jag vända mig? Känner mig helt vilse.. om 2 månader är vår dotter beräknad att komma och vi är oroliga att hon också kommer att påverkas av detta. Hyresvärden gör inget åt detta och jag är trött på att jaga dem och försöka sammarbeta när dem hela tiden vänder ryggen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis är det viktigt att framhålla att boende i flerfamiljshus måste tolerera ljud som hör till ett normalt liv. Med det menas vardagliga ljud från grannar, så som fotsteg etc. Hyresgäster ska dock inte behöva tåla ständigt pågående och allvarliga störningar. Det ljud du beskriver är med största sannolikhet så pass störande att ni inte ska behöva stå ut med det.

Regler på området finns i 12 kap jordabalken (JB). Enligt 12:9 och 12:15 JB ska hyresvärden under hyrestiden hålla lägenheten i ett brukbart skick. Hyresvärden måste därför åtgärda de eventuella fel och problem som uppstår efter att hyresgästen gjort en felanmälan. Om hyresvärden inte åtgärdar problemen inom en rimlig tid efter felanmälan kan hyresgästen höra av sig till hyresnämnden. Hyresnämnden kan då enligt 12:16 JB på ansökan av hyresgästen ålägga hyresvärden att avhjälpa bristen. Detta kallas för ett åtgärdsföreläggande och kan förenas med vite för hyresvärden. Hyresvärden åläggs då att åtgärda problemen inom en viss tid. Jag rekommenderar dig att ansöka om ett sådant åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Gör det så snart som möjligt så finns det en större chans att problemet är åtgärdat innan er dotter kommer.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare