Störande ljud från grannens barn

Hej Jag har störande grannar. Majoriteten av oljuden sker av deras barn, det är springande, bankande, pratande varje dag och natt. Det sägs att man får låta på dagen men är det inte skillnad på att låta och att störa? Att störa på dagen med spring, bankande och skrik, är detta tillåtet? Det största problemet är att det ska hända varje natt fram till ca kl 01-02. Dessa oljud sker inte konstant utan det händer flera gånger vid olika stunder, jag blir väckt eller så kan jag inte somna in. Vi har pratat med grannarna men det blir ingen större förändring efter det. Med tanke på att det är barn som stör, finns det något man kan göra åt saken? Är det accepterat att sådant pågår bara för att det är barn? Vem kan man vända sig till? Tack i förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det inte framgår av din fråga om du bor i en hyresrätt eller bostadsrätt redogör jag för båda alternativ men bestämmelserna om störningar i boendet är i princip identiska.

Regler om hyresrätter finner vi i 12 kap jordabalken (JB) som även kallas för hyreslagen och regler om bostadsrätter finner vi i bostadsrättslagen (BRL).

Regler om störningar i bostaden

Både en bostadsrättshavare och en hyresgäst är skyldig att se till att du som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön på ett sätt som inte skäligen bör tålas (BRL 7:9, JB 12:25).

Vilka störningar omfattas?

Vilka störningar som omfattas av reglerna ovan bedöms utifrån allmänhetens uppfattning av vad som inte kan tolereras. Det tas därför ingen hänsyn till om man själv är extra känslig för ljud eller liknande. Störningar får som huvudregel inte medföra att boendet inte kan fungera som normalt, utan man måste t ex ha möjlighet att sova på natten. Under dagtid får man istället räkna med en del liv och rörelse i fastigheten.

Däremot anges det i förarbetena till båda lagar att det är ett normalt inslag i flerfamiljshus att det förekommer vissa lindriga störningar som kan ha en skadlig inverkan på hälsan. Ett exempel på sådana lindriga störningar är att om dagarna uppleva lekande, skrikande eller gråtande barn i en lägenhet. Även oljud på nätterna kan behöva tolereras t ex med mycket små barn.

Vilka åtgärder kan vidtas om störningen inte är tillåten?

Skulle störningarna vara av sådan art att de inte bör tålas av de boende ska föreningen eller hyresvärden ge personen en tillsägelse och uppmana hen att upphöra med störningarna direkt samt kontakta socialnämnden och underrätta om problemen. Skulle det inte hjälpa och störningarna vara väldigt allvarliga kan föreningen eller hyresvärden säga upp avtalet (BRL 7:18, JB 12:42). Då krävs däremot allvarligare störningar än de du beskriver.

Vad gäller i ditt fall?

Du beskriver att det i ditt fall rör sig om oljud från barn som pratar, springer och bankar dagligen vilket troligen inte betraktas som en störning utöver det som bör tolereras i lagens mening. Däremot beskriver du även att du upplever liknande oväsen varje natt och att det gör att du har svårt att somna eller väcks mitt i natten. Om dessa besvär hade begränsat de flestas möjlighet att sova på natten under en längre tid hade möjligen oljudet på nätterna kunnat omfattas av reglerna ovan. Det beror dock på omfattningen och orsaken till oljudet från barnen m.m.

Vad kan du göra nu?

Ett första steg är alltid att prata med grannarna vilket du redan har gjort. Eftersom det inte hjälper kan du prata med din hyresvärd eller föreningen. Då kan du även se om hyresvärden eller föreningen bedömer att det du upplever är störningar utöver det normala.

Skulle du inte få den respons du önskar av hyresvärden kan du som hyresgäst vända dig till Hyresgästföreningen som eventuellt kan hjälpa dig med att få hyresvärden att agera och göra något åt problemet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare