Störande granne och hyresvärden

Jag bor i en hyresrätt. Grannarna ovanför för oljud såsom springande och dunsar från föremål som kastas på golvet varje natt efter 22 fram till 01. Vid tidigare klagomål har de framfört att det är från deras katt som är aktiv om nätterna. Detta har gjort att det blivit svårt att få bra sömn de senaste månaderna, och trots att hyresvärden meddelats om detta har de svarat med ” katter är ett nattdjur och det är helt okej att ha husdjur i våra lägenheter”. De har inte erbjudit någon annan hjälp alls. Vad kan vi göra åt saken? Har hyresvärden en skyldighet att göra mer i denna situation?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör en hyresrätt varför vi kommer att kolla i jordabalken (JB) för att reda ut frågan.

En hyresgäst har som skyldighet att inte andra som bor i omgivningen utsätts för störningar i sådan grad att de skadliga för hälsan eller annars försämrar deras bostadsmiljö som inte skäligen bör tålas (12 kap. 25 § JB). I ett flerfamiljshus finns det vissa ljud som man behöver tåla. Det tas ingen hänsyn till personer som är känsligare än gemene man och inte heller folk som har skiftarbeten - att de måste sova under dagen.

Att saker kastas i marken konstant mellan kl. 22.00-01.00 låter inte som att det är ett ljud som kan antas förekomma. Det svårt att avgöra hur ljuden låter - det verkar i och för sig vara av sådan art som kan anses vara störande. Om hyresgäst stör ska hyresvärden genom tillsägelse säga till hyresgästen att upphöra med störningarna och underrätta socialnämnden i den kommun där lägenheten är belägen om störningarna (12 kap. 25 § JB). En hyresvärd som inte vidtar åtgärd mot störningar kan bli skadeståndsskyldig då de har en skyldighet att hålla lägenheterna och de gemensamma utrymmena i ett tillfredsställande skick.

Jag rekommenderar dig att prata med grannarna och säga till dem att dämpa sig, om de inte lyssnar så ta kontakt med hyresvärden. Hyresvärden har som sagt en skyldighet att vidhålla trivsel för hyresgästerna. Du kan även ringa störningsjouren så de kan bilda en uppfattning om situationen.

Hoppas att detta svar hjälper dig!

Om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare