Störande granne

Mina föräldrar bor i en två i ett flerfamiljshus . För tre veckor sen kontaktade hyresvärden dem och sa att de har blivit anmälda för störningar av grannen som bor ovanför oss. Grannen påstod att det hördes dagligt dörrsmällande och skrik från mina föräldrars lägenhet. Det är bara mina föräldrar som visats i lägenheten och båda är i mogen ålder (mamma 58, pappa 64) samt sjuka så att de inte orkar smälla dörrar eller skrika. Vi kontaktade hyresvärden genast och förklarade att det inte var vi som förde sådant oväsen och hon förstod att det inte är rimligt att oljudet kommer från våran lägenhet.

För 4 dagars sen kontaktade hyresvärden oss igen och sa att han som bor i lgh ovanför oss har anmält oss igen för samma anledning. Hyresvärden frågade om han är säker på att det kom från mina föräldrars lägenhet? han sa att han är säker för att han har frågat andra grannar och de upplever samma sak(sprida rykten, förtal?).Jag frågade min mamma om detta och hon sa att de ha slutat stänga igen någon dörr överlag! hon sa att de har tom slutat stänga igen badrumsdörren när de går på toan..!

Mina föräldrar är väldigt bekymrade över detta, känner sig inte bekväma och upplever att han gör detta med flit. Det är värt att nämna att den förra hyresgästen som bodde i lgh innan blev också anmäld av samma hyresgäst flera gånger vilket vi och även hyresvärden finner märkligt, kanske har han rasrelaterade skäl (då vi och även den förra hyresgästen är invandrare och han är svensk), vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler kring hyresgästens skyldighet att se till att grannar inte utsetts för störningar finns i 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen. Där framgår det att en hyresgäst ska se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö, 12 kap. 25 § JB.

Av vad som framgår av din fråga har ni varit i kontakt med hyresvärden då denne underrättat er om grannens klagomål. Men att ta kontakt med hyresvärden återigen där ni meddelar att ni blir störda av grannens beteende samt att förklara att oljuden inte kommer ifrån er lägenhet är ett tips. Ni kan även höra med hyresvärden om vad som kan göras för att lösa problemet på bästa möjliga sätt, samt att klargöra hur klagomål från grannen även förelåg när den tidigare hyresgästen (med utländskt bakgrund) bodde där och ifall det hela är rasrelaterat.

Om kontakten med hyresvärden är utan någon framgång kan ni själva driva problemet i hyresnämnden. Hyresnämnden kan i sin tur då bestämma hur hyresvärden ska agera åt problemet och lösa tvisten på så vis.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare