Störande grannar som trampar

Hej! Hur gör man om en granne stör med höga ljud av fotsteg/stampande vilket är svårt att bevisa då sådana ljud inte kommer med på film om man spelar in det (har testat). Har tagit upp det med hyresvärden men ljuden fortsätter. Grannarna menar att det är ok på dagtid men jag blir ofta väckt av ljuden och kan inte ta powernap på dagarna då stampandet är så höga.

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du bor i en hyresrätt varför vi kommer använda oss av jordabalkens (JB) 12 kapitel för att besvara din fråga.

En hyresgäst har som skyldighet att inte andra som bor i omgivningen utsätts för störningar i sådan grad att de skadliga för hälsan eller annars försämrar deras bostadsmiljö som inte skäligen bör tålas (12 kap. 25 § JB). I ett flerfamiljshus finns det vissa ljud som man behöver tåla. Det tas ingen hänsyn till personer som är känsligare än gemene man och inte heller folk som har skiftarbeten - att de måste sova under dagen. Fotsteg och trampande är något som ofta följer av att man bor i ett flerfamiljshus och att dessa förekommer under dagtid är oundvikligt. Upplever du dessa ljud under nattetid kan det anses vara ett störande ljud. Det svårt att avgöra hur dessa tramp låter - det kan i och för sig vara av sådan art som kan anses vara störande. Som jag läser frågan verkar det tyvärr svårt att göra något åt detta eftersom det endast utgörs av tramp i lägenhet.

Jag rekommenderar dig att fortsätta prata grannarna och be dem dämpa sig, eller att hyresvärden ska säga till dem. Av din fråga verkar det dock tyvärr svårt att göra någonting åt det problem du beskriver då man som hyresgäst i ett flerfamiljshus tvingas tåla vissa ljud.

Hoppas att detta svar hjälper dig!

Om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare