störande grannar i bostadsrätt

Är gammal dam, medlem i en bost.rätt. Är sedan ung en mån. mycket störd av grannarna ovanpå som spelar musik dygnet om .Jag har ringt dom och bett dem minska volymen.De svarar med at påstå att det är jag

som står dem istä'llet. Dessutom har dom förtalat mig

inför ordf.i fören. som därför ringt min ovetande dotter och framfört grovt förtal och hotat med att jag skallslängas ut ur fören.Dottern blir upprörd och mailar till min son, som mailar mig.Jag ringer ordf.som jag aldrig träffat och han öser ur sig anklagelser och hotar kalla på polis som skall hämta sängen och slänga ut mig. Det är helt obegripligt för mig.

Har svårt att bara acceptera detta. Vad kan jag göra.?

MVH 90-årig fridsam dam

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Som jag förstår dig är det två frågor som aktualiserats i ditt fall. Den första gäller vilka möjligheter du har att hyresrättsligt komma tillrätta med dina grannars störande musikspelande. Den andra gäller vad du straffrättsligt kan göra gällande angående “hotet” och “förtalet” från ordföranden i föreningen.

Hyresrättsligt

För uthyrning av bostadsrätter gäller bostadsrättslagen(se här). Enligt 7:9 bostadsrättslagen åläggs bostadsrättsinnehavare en skyldighet att inte utsätta sin omgivning för störningar samt bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten. Ett åsidosättande av denna regel kan till att nyttjanderätten blir förverkad (se 7:18-22). Skyldigheten enligt 7:9 innebär att bostadsrättsinnehavare måste tillse att andra bostadsinnehavare i bostadsrätten inte utsätts för störningar i sådan grad att det kan vara skadligt för hälsan eller på annat sätt försämra deras bostadsmiljö på ett sätt som inte skäligen bör tålas. Denna bestämmelse omfattar således inte alla typer av störningar utan mer lindriga sådana som ingår i en normal livsföring får i regel tålas. Oljud under dagtid får i regel tålas i större utsträckning än under nattetid. Rättsfallen från HD om vad som anses vara "oskäligt" i detta avseende är tämligen begränsade. Ett rättsfall gällde dock en bostadsrättsinnehavare som två timmar om dagen spelade piano mellan kl 17-19. Detta oljud ansågs inte utgöra ett sådant oskäligt störande som medförde att bostadsrätten skulle anses vara förverkad. I litteraturen har även påståtts att mer än normala oljud får tålas vid enstaka fester och högtider.

Av det sagda framgår således att det krävs ganska mycket för att en bostadsrätt ska förverkas på grund av störande oljud. Om du ändå anser att musikspelandet är så pass störande att din bostadssituation försämrats på ett sätt som inte skäligen kan tålas, bör du vända dig till i första hand bostadsrättsföreningen. Bostadsrättsföreningen har en skyldighet att lämna en tillsägelse till de störande hyresgästerna (7:9 st 2). Det är bostadsrättsföreningens styrelse som har ansvar för att se till att grannarna inte stör ditt boende på ett oskäligt sätt. Om bostadsrättsföreningen underlåter att göra så kan du väcka talan mot styrelsen och yrka på hyresnedsättning. Dessa frågor hanteras inte av hyresnämnden utan du får själv väcka talan om hyresnedsättning i tingsrätten.

Straffrättsligt

Enligt 5:1 BrB (se här) döms den som utpekar annan för brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt på ett sätt som är ägnat att utsätta annan för missaktning, för förtal. Den som enligt 4:5 BrB lyfter vapen eller på annat sätt hotar med brottslig gärning som är ägnat att framkalla fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom döms för olaga hot.

Om du anser att grannarna förtalat dig genom att prata med bostadsrättsföreningen om dig på ett sätt som utpekar dig som klandervärd eller brottslig i ditt levnadssätt har du möjlighet att anmäla dem för förtal. Med utpekande som klandervärd avses ett uttalande som är nedsättande och som normalt sett duger för att utsätta dig för andras missaktning. Utan att veta mer om vad som har sagts om dig kan jag inte ta ställning till om jag tror att ett sådant brott har begåtts eller inte. Om du anser att ett sådant brott har begåtts kan du anmäla gärningen till polisen. En åklagare väljer då att gå vidare med ärendet eller inte.

För att vara tal om olaga hot måste hotet i sig avse en brottslig gärning. Det är tveksamt om ”hämta sängen och slänga ut dig” kan ses som en sådan brottslig gärning. Vidare måste uttalandet ha varit ägnat att framkalla allvarlig fruktan hos dig. Av det som du har skrivit till mig betvivlar jag att uttalandet kan betraktas vara ägnat att framkalla sådan fruktan, men det är inte säkert.

Jag önskar dig all lycka. Om du vill ha ytterligare hjälp av oss med att driva ärendet vidare är du välkommen att återkomma till mig så upprättar jag ett prisförslag.

Vänliga hälsningar

Sara

Lawline RådgivareRådgivare