Störande grannar

Har en granne som stör på nätterna och tidigt på morgonen. Har sagt till honom så många gånger men han bryr sig inte. Han fortsätter att tappa saker i golvet så man flyger upp ur sängen. Min hyresvärd skickade ett brev till honom vad som gäller, och det blev tyst ett tag. Men nu börjar han igen. Tyvärr har det nu påverkat min sömn, och flera av min grannar oberoende grannar har varit här och lyssnat när han har städat mitt i natten. Vad kan man göra åt en sån person?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag har utgått ifrån att du bor i en hyreslägenhet och mina svar nedan är anpassade efter detta. Då din fråga rör hyresförhållanden är det Jordabalkens (JB) 12:e kapitel som blir aktuellt, även kallat hyreslagen.

Angående störningarna du upplever får vi se till 12 kap. 25 § JB. Det stadgas där att en hyresgäst inte får orsaka sina grannar störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö och som rimligen inte bör tålas. Här blir det en bedömningsfråga. Utgångspunkten för vilka störningar som inte rimligen bör tillåtas blir allmänhetens uppfattning. Ingen hänsyn tas till extra känsliga personer eller exempelvis till nattarbetare. Som utgångspunkt bör man kontakta sin hyresvärd och påtala störningarna från din granne, vilket även framgår att du har gjort. Hyresvärden ska ge den störande grannen en tillsägelse och se till att störningarna upphör. Rättar sig inte grannarna efter tillsägelsen, och om det rör sig om grava störningar kan hyresvärden säga upp hyresavtalet enligt 12 kap. 42 § 1 st. 6 p. Om din hyresvärd inte anser att störningarna är grava kan du själv driva ärendet i hyresnämnden. Hyresnämnden kan då göra slag i saken. Det gäller dock bara om störningarna är så allvarliga att de även anses som det i lagens mening. Du kan då också eventuellt ha rätt till nedsatt hyra under den tid som störningarna pågår. Du kan exempelvis föra loggbok och försöka få bevis på att dina grannar stör så pass mycket att de inte bör tålas.

Du kan ta hjälp av Hyresgästföreningen att göra en bedömning om störningarna är så allvarliga att du har möjlighet till framgång, om du är medlem hos dem. Det finns tyvärr inga andra åtgärder du kan vidta mot dina granne.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare