Stöld och olika grader av stöld

Hej!

Vad säger lagen om stöld?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om stöld finns i 8 kap brottsbalken som du hittar här.

För att kunna bli dömd för stöld krävs det att man har tagit något olovligt som tillhör någon annan och att man har uppsåt att tillägna sig den samt att tillgreppet innebär skada, 8 kap 1 § Brottsbalken. Med skada avses ekonomisk skada, skadan ska ligga i själva tillgreppssaken. Värt att uppmärksamma, vilket kan skapa en viss förvirring är att tillgrepp av exempelvis ett kontokort är inte stöld så länge du inte använder kortet för att ta ut pengar eller handla för det. Detta beror på att domstolarna har ansett att kortet i sig inte har något värde. Det måste med andra ord gå att sälja tillgreppssaken på en legal marknad.

Ringa stöld

Det finns olika svårighetsgrader för stöld. Om det är ett mindre värde så kan man bli dömd för ringa stöld som oftast betecknas som snatteri 8 kap 2 § brottsbalken .Om man tar något/några saker som sammanlagt uppgår till ett värde på över 1000 kr kan man dock istället bli dömd för stöld, se rättsfallet NJA 2009 s. 586. Skillnaden mellan att bli dömd för stöld eller snatteri /ringa stöld är bland annat beroende av värdet på det man tar men det är inte nödvändigtvis avgörande.

Grov stöld

I 8 kap 4 § brottsbalken framgår det att vid bedömningen om brottet är grovt ska det särskild Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om tillgreppet har skett efter intrång i bostad eller annat liknande boende, om det avsett sak som någon bar på sig eller hade i sin omedelbara närhet, om gärningsmannen varit försedd med vapen, sprängämne eller annat dylikt hjälpmedel eller om gärningen annars varit av särskilt farlig eller hänsynslös art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada.

Till grov stöld räknas bland annat bostadsinbrott där man har fått med sig egendom, väskryckningar och fickstölder samt om stölderna är organiserad eller om man exempelvis har haft med sig vapen eller andra farliga hjälpmedel för brottets utförande. Till grov stöld hör även om man har utnyttjat en skyddslös person eller på annat sätt orakat allvarligt personligt lidande eller obehag, hit hör exempelvis stöld mot äldre, sjuka eller personer med olika funktionsvariationer. Även vid grov stöld kan värdet på det bestulna få betydelse. I praxis anses skillnaden mellan stöld och grov stöld vara beroende av om värdet på det bestulna är över eller under 5 x prisbasbelopp (för nuvarande 200 000 kr).

Med vänliga hälsningar,

Lovisa SidénRådgivare