stöld från butik vid glömska?

Var i en närliggande affär idag skulle inte handla så mycket. Jag tog två små plastpåsar för att ha mina varor, handlade även en färsk Pizza på extra pris, som jag bar i handen. Jag tog även en skagenröra 69 kr på burk som jag höll i handen under pizzan eftersom det var lättare att bära så. Sedan ringer det och skickas sms i min mobil som jag har i väskan framtill. Jag har den alltid öppen när jag har den fram så jag kan svara om det ringer o så att jag hör när det kommer meddelande som i detta fall. Jag blir tvungen att ställa i från mig det jag har i händerna, och skagenröran hamnar i väska utan att jag tänker på det. Jag går runt lite i affären. Därefter går jag till kassan för att betalar mina varor .

Jag ska till att gå ut i från affären och en kontrollant kommer fram och säger att jag tagit något röran och lagt i väskan, varpå jag säger nej först och tittar i väskan och upptäcker att den ligger där som jag glömt Vi går då in i ett angränsande rum och hon säger då i samma veva att hon sett mig tagit en korv vid något tidigare tillfälle och att hon har det på film. Nu äter jag inte korv! Varför konfronterade hon inte mig då om hon nu var så säker? Jag har aldrig tagit något och skulle även aldrig göra det. Jag är inte straffad för något, är 69 år och handlar nästan varje dag i samma affär så det känns väldigt obehagligt och jag hade verkligen inte uppsåt till att stjäla. Hon tillkallade polisen som jag informerade om händelsen ovan och att jag inte hade uppsåt till att stjäla, utan att detta hela skedde av ren glömska eller hjärnsläpp.

Vad händer nu kan man undra? Man är ju rätt skärrad.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du om det finns en risk att du blir straffad för den stöld som butiksmedarbetaren menar att du har utfört, både vad gäller korven och vad gäller skagenröran?

Reglering av stöld

Brottet stöld finns föreskrivet i 8 kap. 1§ Brottsbalken. Även om det inte framgår i paragrafen så är det precis som du säger att det krävs uppsåt för att föröva en stöld. Det finns ett krav på tillägnelseuppsåt, vilket betyder att du ska ha uppsåt att tillägna dig varan, utan att betala för den. Om du faktiskt inte vetat om att skagenröran trillade ner i väskan när du gick ut från butiken så har du självklart inget uppsåt att stjäla den. Många andra brottstyper är kriminaliserade också på oaktsamhetsstadiet, men inte stöld.

Vad gäller korven säger medarbetaren att hon har dig på film när du stjäler korv. Om du vet med dig om att du inte äter korv, går det såklart inte att döma dig för något sådant brott.

Bevisbördan i brottmål

I brottmål är det åklagaren som bör bevisbördan för att den tilltalade har begått brottet. Vidare är beviskravet strängt av den anledningen att man inte accepterar felaktiga domar. Vid lindriga brott kan beviskravet i och för sig sänkas något, men det är fortfarande relativt högt. Med andra ord är det åklagaren som ska styrka att du hade uppsåt till att stjäla korven och skagenröran. Vad gäller korven bör den film som medarbetaren i butiken hänvisar till vara ett viktigt bevis.

Sammantaget

Sammanfattningsvis tycker jag inte att du ska oroa dig för den stöld som personalen i butiken har anklagat dig för. Det är klart att sannolikheten för ett händelseförlopp att skagenröran råkar trilla ner i väskan är ganska liten. Men den finns trots allt och det kan inte uteslutas att det gått till på det sätt som du påstår. Med tanke på de relativt höga beviskraven i brottmål tycker jag inte du bör oroa dig över att bli fälld för något stöldbrott.

Det ska också noteras att för att du ska bli fälld för något brott så måste åklagaren bestämma sig för att väcka åtal.

Hoppas att mitt svar hjälpte dig!

Lawline RådgivareRådgivare