Stöld av fotboll

Hej,

För ett år sedan min son blivit bestulen på sin fotboll. En sådan boll går ej att köpa, varken i Sverige eller någon annanstans.

Den 12 april 2017 Min son var på fotbollsträning och kom hem väldigt ledsen. Någon har tagit bollen ur hans ryggsäck som låg på marken under trängningen.

Igår (ett år efter) kom sonen hem från träning och sa att han såg en kille som hade hans boll på fotbollsplanen. Kille påstod att det var hans boll men kunde inte svara på vad han har fått den ifrån.

Vill tillägga att vi skrev min sons namn på bollen när han har fått den, igår när han berättade att om att han såg den, så istället för namn var det bara ett svart sträck (såg ut som att någon suddat bort hans namn).

Min fråga är hur vi kan få pojkens föräldrar att ta ansvar för att deras son har stulit, och hur vi kan få tillbaka bollen? Kan man göra en polisanmälan ett år efter ? Nu när vi vet vem som har tagit den?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur ni ska göra för att få tillbaka den stulna fotbollen.

Det första jag skulle råda er att göra är att prata med föräldrarna till killen som tagit fotbollen och förklara vad som har hänt. Förhoppningsvis ger dom då tillbaka fotbollen och ber om ursäkt.

Om problemet inte skulle lösas genom att prata med föräldrarna kan ni göra en polisanmälan. Fotbollen har blivit stulen och det är ett brott enligt 8 kap 1 § brottsbalken. Beroende på hur mycket fotbollen är värd kan det klassas som ringa stöld eller stöld. Detta spelar roll för preskriptionstiden. Att ett brott preskriberas innebär att det gått så pass lång tid att du inte längre kommer kunna straffas för brottet. För ringa stöld är preskriptionstiden 2 år och för stöld gäller istället 5 år (35 kap 1 § brottsbalken). Oavsett om det klassas som en ringa stöld eller stöld så har det endast gått ett år vilket innebär att det inte är försent att polisanmäla. Du kan polisanmäla stölden genom att ringa polisen på telefonnumret 114 14 eller så kan du anmäla på polisens hemsida.

Det ska tilläggas att jag avråder er från att försöka ta tillbaka fotbollen utan samtycke från pojkens föräldrar eller med hjälp av polisen. Att försöka ta tillbaka fotbollen kan utgöra ett brott som kallas självtäkt som begås om en person rubbar något som är i annans besittning för att själv taga sig rätt (8 kap 9 § brottsbalken). Det spelar ingen roll om saken är stulen och det är den rätte ägaren som tar tillbaka saken.

Sammanfattningsvis är mitt råd att försöka prata med föräldrarna och om inte det löser problemet så gör en polisanmälan, det är inte försent.

Hoppas du fått svar på din fråga och att sonen får tillbaka fotbollen!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare