FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/12/2018

Startbesked för lov- och anmälningspliktiga åtgärder

Hej,

Jag har ansökt om och fått startbesked om att installera en braskamin i min lägenhet. Sedan dess har jag haft en behörig inspektör på som kontrollerat att det går att koppla in kaminen i befintlig skorsten och hur detta skall göras på bästa sätt, ansökt om och erhållit godkännande av BRF-föreningens styrelse samt inlett jämförelse och utvärdering av olika braskaminer. Sedan kom dock andra delar av lägenhetsrenoveringen emellan, så inköp av kaminen och inkopplingen sker nu ca 4 månader efter att startbeskedets giltighetstid (som är två år) går ut.

Min fråga är: kan jag hävda att "projektet påbörjats" under startbeskedets giltighetstid så att jag inte behöver ansöka om nytt startbesked och betala ny avgift i och med att jag gjort det mesta under giltighetstiden utom köp av kamin/inkoppling? Jag kommer ju ändå att ansöka om slutbesked när projektet är klart så någon praktiskt skillnad utöver ytterligare handling och kostnader är svårt att se. "Projektet påbörjats" är den specifika term som används i bifallsbeslutet och det står ingenting om att det måste vara slutfört under startbeskedets giltighetstid.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag har tittat på din fråga och kommer främst att utgå från plan- och bygglagen, vilken reglerar lov- och anmälningspliktiga åtgärder.

I 10 kap 3 PBL anges att startbesked krävs för åtgärder som kräver bygglov eller anmälan enligt 16 kap 18 § PBL. För tolkning av de åtgärder som är anmälningspliktiga finns ledning i 6 kap 5 § plan- och byggförordningen. I 6 kap 5 § 4 p plan- och byggförordningen anges att "en installation eller väsentlig ändring av en hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i byggnader" är anmälningspliktiga. Enligt 10 kap 3 § PBL krävs det därmed startbesked för en sådan åtgärd.

Giltighetstid för åtgärder som kräver lov eller anmälan regleras i 10 kap 25 § PBL. Där anges att

"ett startbesked för lovpliktiga åtgärder upphör att gälla den dag då beslutet om lov upphör att gälla"

Det innebär att ett starbesked för en lovpliktig åtgärd upphör att gälla om åtgärden inte påbörjats inom två år och slutförts inom fem år, så som anges i 9 kap 43 § PBL. Utifrån din beskrivning verkar din åtgärd endast vara anmälningspliktig. Startbesked för anmälningspliktiga åtgärder regleras i andra stycket av samma lagrum. Där anges att

"Ett startbesked för anmälningspliktiga åtgärder upphör att gälla två år efter att startbeskedet gavs. Om arbetena då har påbörjats men inte avslutats och ett nytt tekniskt samråd behövs, ska byggnadsnämnden kalla till ett nytt sammanträde för tekniskt samråd. Om det finns förutsättningar för slutsamråd enligt 30 § får byggnadsnämnden i stället kalla till slutsamråd."

Det innebär att startbeskedet är giltigt i två år. Det regleras ingen längre frist för slutförande av åtgärd, så som det görs för lovpliktiga åtgärder. Om en anmälningspliktig åtgärd inte är slutförd inom två år ska byggnadsnämnden kalla till ett nytt tekniskt samråd. Det gäller dock bara om ett sådant samråd är nödvändigt för att fatta beslut i frågan om nytt startbesked (Prop 2009/10:170 s 484).

Om din åtgärd endast anses vara anmälningspliktig kan det alltså beslutas om ett nytt startbesked, även utan ett nytt tekniskt samråd. Är åtgärden däremot lovpliktig måste ett nytt bygglov sökas, förutsatt att åtgärden inte är färdig inom fem år.

Om du önskar ytterligare rådgivning får du gärna kontakta mig på info@lawline.se.

Felicia JohanssonRådgivare