FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag20/06/2018

Starta aktiebolag trots betalningsanmärkning?

Hejsan!

Planerar att starta ett aktiebolag med tre kollegor där jag kommer att vara delägare.

Jag har dock en prick hos kronofogden, dock är skulden betald för drygt ett år sedan, men pricken ligger kvar nästan två år till.

Jag är lite fundersam över om problem med att start aktiebolag kan uppstå p.g.a. min prick? Kan den göra att jag inte kan vara stiftare, finns krav om att man ska vara utan prickar för att kunna vara stiftare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i 2 kap. aktiebolagslagen (ABL), där reglerna om bildande av aktiebolag återfinns.

Utgångspunkten är att varje fysisk eller juridisk person kan bilda ett aktiebolag och därmed vara en så kallad stiftare (jfr 2 kap. 1 § ABL). Undantagen som finns när man inte anses kvalificerad att kunna vara stiftare är om man är underårig, försatt i konkurs, underställd förvaltare eller har näringsförbud (2 kap. 2 § ABL).

Din betalningsanmärkning ("prick") utgör alltså inte något hinder i sig för att du ska kunna vara med och starta aktiebolaget. Notera dock att det är viktigt att ni har ett tillräckligt stort startkapital (krävs minst 50 000 kr, se 1 kap. 5 § ABL), eftersom det skulle kunna bli problem att få banklån.

Du kan läsa mer om att starta aktiebolag här på Bolagsverkets hemsida.

Lycka till! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare