Stark röklukt i hyreslägenhet

Hej,

Mina föräldrar bor i en hyresrätt där det luktar rök i hela tiden. Den här röklukten tränger även in genom ytterdörren så att man känner en stark röklukt i hallen men även i andra delar av hemmet. Jag har kontaktat hyresvärden för flera år sedan och då menade då att de inte kunde göra något åt detta eftersom att hyresgästen får göra vad han vill i sin lägenhet. Detta är väldigt störande men förmodligen också även skadligt för hälsan. Jag har ingen aning om hur jag ska gå vidare med detta och vill därför fråga er om råd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom detta rör ett hyresförhållande är 12 kap. jordabalken (JB), även kallad hyreslagen, tillämplig.

Störningar i boendet

Hyresvärdens påstående om att hyresgästen "får göra vad han vill i sin lägenhet" stämmer inte fullt ut, utan det finns flera inskränkningar. Ramarna för vad en hyresgäst har att beakta när den använder lägenheten sätts upp genom reglerna i 12 kap. 23–26 §§ JB.

Intressant utifrån din fråga är 25 §. Det framgår där att hyresgästen har en skyldighet att inte utsätta omgivningen för störningar som kan vara farliga för hälsan eller annars skäligen inte bör tålas. Förekommer störningar av sådant slag ska hyresvärden ge hyresgästen som orsakar dessa en tillsägelse (rättelseanmaning) om att upphöra med de aktuella störningarna. Om störningarna fortsätter trots tillsägelse, kan hyresvärden ha rätt att enligt 12 kap. 42 § JB säga upp hyresavtalet med hyresgästen ifråga.

Röklukt som störning

Frågan man får ställa sig är om inträngande röklukt är en sådan störning som ska anses omfattas av 25 §? Hur paragrafen ska tolkas redogörs för i förarbetena (prop. 1992/93:115 s. 30 f.). Det framhålls att inte alla former av störningar som kan ha en skadlig inverkan på en människas psykiska och/eller fysiska hälsa omfattas, utan "vissa lindriga störningar" som kan sägas ha en "viss skadlig inverkan på hälsan" får tålas. Vidare framhålls att det vid den intresseavvägning som ska göras inte bör tas någon särskild hänsyn till människor som får anses vara känsligare än normalt.

Utifrån detta kan konstateras att det alltså måste finnas viss tolerans mot olika lukter (bl.a. röklukt) i hyreslägenheter, vilket också bekräftats i tidigare rättsfall. Givetvis finns det dock en bortre gräns, även om det är något oklart exakt var den går. I ditt fall är röklukten där i princip hela tiden, har varit så under en längre tid och den tränger in i stora delar av hemmet via ytterdörren. Enligt min bedömning är det tveksamt om detta är acceptabelt sett till 25 § på grund av den omfattning och spridning som du beskriver i frågan.

Hur kan du gå vidare med detta?

Ett råd är att börja med att tala med andra hyresgäster för att se om de upplever samma problematik. Därefter bör du tala med hyresvärden igen och be honom uppmärksamma detta problem.

Kanske kan det även vara läge att be hyresvärden se över ventilationen och tätningar m.m. i lägenhetshuset för att eliminera spridning av olika lukter. Den inträngande röklukten skulle nämligen kunna ses som en brist i lägenheten (se vidare i 12 kap. 9–18 §§ JB).

Om inte hyresvärden försöker ta itu med problemen, är mitt råd att du (gärna tillsammans med andra hyresgäster som upplever samma problem) vänder dig till hyresnämnden som kan hjälpa till med upplysning och medling. Här hittar du kontaktuppgifter till hyresnämnden.

Lycka till, och hoppas du fick svar på frågan! Återkom gärna vid fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare