Stanna i Sverige utan visum som amerikansk medborgare

Ni har skrivit att som en amerikansk medborgare får man stanna 3 månader utan visum. Men det står inte om man kan tex åka utanför EU och resa tillbaka till Sverige. Är det 90 dagar totalt per år. Eller 90 dagar varje gång han reser till Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De 90 dagarna gäller under en period på 180 dagar
Medborgare från vissa länder, bl.a. USA, tillåts enligt Schengenavtalet att fritt resa till de 26 europeiska länderna i Schengenområdet (inklusive Sverige) i upp till 90 dagar utan visa. De 90 dagarna gäller under en period på 180 dagar.

Detta innebär att en amerikansk medborgare antingen kan
- besöka Sverige i 90 dagar för att sedan lämna Schengenområdet i 90 dagar innan denne kan återvända till Sverige utan visa, eller
- resa in och ut ur Sverige flera gånger under 180-dagarsperioden men utan att vistas mer än 90 dagar i Schengenområdet under perioden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare