Stanna i Sverige i väntan på uppehållstillstånd, graviditet

Hej,

Jag är en svensk medborgare som är gift med en brasilianska. Vi väntar på hennes beslut för uppehållstillstånd här i Sverige. Nu är det så att hon har blivit gravid och vårat barn väntas 22/3-2021.

Kan man på något sätt få sitt ärende prioriterat med tanke på att vi väntar barn och Vi ser gärna att vårat barn föds här i Sverige eftersom vår sjukvård är betydligt bättre plus att vi har ett tryggare land att växa upp i.

Min fråga till er är om det finns någon möjlighet att hon får vänta i Sverige på sitt beslut samt om mitt barn har rätt att födas i Sverige medans vi väntar på ett beslut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar informationen som att din fru befinner just nu och hon väntar barn. Jag förstår frågan som att du undrar ifall det finns möjlighet för henne att stanna och föda barnet i Sverige i väntan på uppehållstillstånd.

Utgångspunkten inom svensk rätt är att uppehållstillstånd ska ha beviljats innan personen reser till Sverige, se 5 kap 18 § Utlänningslagen. Det är endast i undantagsfall som ansökan om uppehållstillstånd kan behandlas medan personen befinner sig i Sverige.

Migrationsverket framför att en graviditet inte alltid en anledning till att kunna stanna i Sverige medan ansökningen blir prövad.

Det finns antagligen ingen möjlighet att få ansökan prövad snabbare i denna situation det är dock svårt för mig att avgöra, eftersom jag har för lite information.

Jag rekommenderar dig att kontakta Migrationsverket för att få ytterligare klarhet.

Vänliga hälsningar,

Camilla SteinRådgivare