Stämpling till rån

Hej!

Om en person kan åtalas för förberedelse till rån, kan den person som uppmanat denne att begå rånet (som inte fullbordats utan endast uppnått förberedelsestadiet) åtalas för stämpling till förberedelse till rån? Eller blir det stämpling till rån? Eller blir det stämpling på båda?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stämpling är i sig en form av förberedelse till ett brott. Med stämpling menas bland annat att man i samråd med någon annan har beslutat om gärningen eller att någon söker någon annan att utföra brottet (23 kap. 2 § 3 st. brottsbalken (BrB)). Det senare är det som du åsyftar i din fråga.

När det gäller brottet rån är det brottsligt på förberedelse- och försöksstadiet samt vid stämpling (8 kap. 12 § BrB). Den korrekta rubriceringen blir stämpling till rån. Eftersom målet var att nå ett fullbordat brott. Personen anstiftade inte någon annan att endast försöka begå ett rån.

Om brottet hade fullbordats hade anstiftaren kunnat dömas för anstiftan till rån (8 kap. 5 §, 23 kap. 4 § 2 st. BrB). Om faran för att brottet skulle fullbordas var ringa eller om gärningen med hänsyn till andra omständigheter var mindre allvarlig, ska den inte dömas till ansvar (23 kap. 2 § 5 st. BrB).

Vid ett sådant allvarligt brott som rån kan straffet för förberedelse och stämpling ge mer än två års fängelse (23 kap. 2 § 4 st. BrB).

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare