Stämpelskatt vid gåva av andel i fastighet

hej, har en undran angående stämpelskatt. träffade en tjej för 5 år sen, hon o hennes 2 barn flyttade till mig i min villa. 1 år senare skänkte jag 1/2 huset till henne o hon tog över halva huslånet. 4 år senare gick vi isär och hon flyttade. I samband med detta gav hon tillbaka 1/2 huset som gåva och jag tog över alla huslån igen. Då kom krav på stämpelskatt på 9285:-. kan jag på något sätt slippa detta, för detta handlar ju ganska tydligt inte om något försök till skattesmitning? taxeringsvärde:477000:- lån: 504800:- + 60180:- pantbrev: 597800:- inom 597800:- (under står det pantbrev på 75000:- inom 672800:-) mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om stämpelskatt finns i lagen om stämpelskatt vid inskrivningsmyndigheter, se https://lagen.nu/1984:404.

Vilka förvärv av fast egendom som är skattepliktiga framgår av 4 §. Stämpelskatt ska betalas vid bl.a. köp och byte av fastighet, medan gåva är skattefritt. Vid bedömningen av om ett fastighetsförvärv ska ses som ett köp eller gåva spelar det ingen roll vilken beteckning som används på överlåtelsehandlingen. En gåva av fastighet ses nämligen skatterättsligt som ett köp om det sker mot att gåvomottagaren övertar gåvogivarens lån i fastigheten eller lämnar ersättning som överstiger 85 % av fastighetens taxeringsvärde, 5 §.

Tyvärr spelar det alltså ingen om din fd. sambo överlät sin andel av fastigheten till dig genom ett gåvobrev. Överlåtelsen ses som ett köp om de lån som du övertog översteg 85 % av halva fastighetens taxeringsvärde.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Linda OlssonRådgivare