FrågaPROCESSRÄTTDomstol30/12/2020

Stämning och upprättelse vid personskada

Hej!

Jag blev den 19:e kraftigt biten i ansiktet av en jakthund, i min syster hem.

Jag blev fick åka ambulans akut till sjukhuset, där dom lappade ihop mig så gott det gick. Ca 20 stygn läpp och munhåla. Det konstaterades att jag vid ett senare skede skulle vara behov av plastik kirurgi. Idag 30:e blir jag uppringd av akademiska sjukhuset för en kalles akut för att kolla på min skada dom säger även att bilderna var svarta och det kan vara för sent med plastik kirurgi. Läkare 1 sa att jag skulle gå hem och låta det läka och vänta tills dom kontaktar mig.

Jag anmälde skadan till mitt försäkringsbolag, tyvärr så gällde inte min sjukvårdsförsäkring som jag har via jobbet av nån anledning vela dom inte betala ut ersättning för min skada dom bad mig att ta det via hundägarens försäkringsbolag.

Hund ägaren vill inte att jag polisanmäler händelsen, utan sa att han kan ringa sitt försäkringsbolag och lösa det. Idag 30:e har jag fortfanrade inte fått något svar från ägaren gällande ersättningen från hans försäkringsbolag. Vilket är konstigt då jag fick svar efter 1 dag från mitt försäkringsbolag.

Hur/Vart vänder jag mig för att få skadestånd och ersättning för min skada? Kommer ha men för livet, känselbortfall och fula ärr. Delar av min läpp kommer aldrig bli återställda. Jag jobbar delvis som modell vilket kommer resultera att jag inte kommer kunna göra det något mer heller.

Vad rekommenderar ni mig att göra?

Med vänlig hälsning, förvirrad Alexander

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Inledningsvis nämner jag lite om ansvarsskyldigheten för skador hundar orsakar för att därefter gå vidare med dina möjligheter att få ersättning

Hundägare har ett strikt ansvar för all skada som deras hund orsakat, även om ägaren inte varit vållande till skadan (19 § lagen om tillsyn över hundar och katter). Vad som ska ersättas är dels sjukvårdskostnader skadelidande kan ha haft, inkomstbortfall, fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (ärr och liknande) (5 kap. 1 § skadeståndslagen).

Vilka möjligheter finns till upprättelse?

Det mest kostnadseffektiva sättet att få upprättelse är genom en överenskommelse med personen i fråga. Ibland kan det vara effektivt att visa att man annars kommer väcka talan i domstol och meddela parten om fördelarna att lösa saken utanför domstol. Om detta inte går vägen kan domstol genom tvistemål eller förenklat tvistemål vara lämpligt. Förenklat tvistemål kan användas om beloppet inte överstiger 23 250 kr. Fördelen med ett förenklat tvistemål är dels att vardera part står sina egna rättegångskostnader och att kostnaderna för processen inte springer iväg på samma sätt.

För att få ut skadestånd måste du då väcka en skadeståndstalan genom att stämma personen som äger hunden. Här finns alltså två möjligheter. Antingen kan du väcka en tvistemålstalan via domstol eller så kan du väcka en förenklad tvistemålstalan. Detta gör du genom att ansöka om stämning hos tingsrätten (42 kap. 1 § rättegångsbalken).

Att tänka på är att den förlorande parten står för båda parters rättegångskostnader i ett tvistemål, vilket gör att en tvist kan bli väldigt dyr beroende på hur omfattande den blir. Har du en rättsskyddsförsäkring (ingår i de flesta hemförsäkringar) täcker denna en del av dina tvistekostnader. Kolla med ditt försäkringsbolag om du har rätt till rättsskydd så att du kan planera eventuella framtida kostnader för tvisten bättre. Har du inte rättsskydd kan det vara så att du har rätt till rättshjälp. HÄR finns information om rättsskydd och rättshjälp.

HÄR finns mer information om tvistemål och hur själva processen går till, samt information om blanketter för ansökan om stämning.

Vänligen,

Anna LissRådgivare