Stämmer det att utflyttning från hyresrätt inte får ske på en söndag?

Om jag har en inneboende som ska flytta,jag vill att hen ska ut 31/3 men hen säger att eftersom det är på en söndag.Har hen rätt att stann till måndag 1/4stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Ja, det stämmer. Om dagen som man ska avflytta från hyresrätt infaller på en söndag, allmän helgdag eller dylikt, flyttas datumen fram en dag, vilket framgår av 12 kap. 7 § st 2 jordabalk. Alltså har hen rätt att stanna till måndag den 1/4.

Lawline RådgivareRådgivare