Stämmer det att man kan förhandla bort hela semesterlagen, utom rätten att spara 5 dagar?

Hej

Jag har en fråga , stämmer det att man kan förhandla bort hela semesterlagen , utom rätten att spara 5 dagar. Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att vissa regler i semesterlagen (SemL) kan avtalas bort men absolut inte hela lagen. Om inget avtal som säger annat finns så gäller alla lagens regler till förmån för arbetstagaren, vilket innebär att arbetsgivaren inte får ge sämre villkor än vad som står i lagen (SemL 2 §).

Vad gäller rätten till semesterledighet kan denna rättighet som utgångspunkt inte avtalas bort. Arbetstagare som påbörjat sin anställning innan den 1 september har rätt till minst 25 semesterdagar under året och arbetstagare som påbörjat sin anställning 1 september eller senare har rätt till minst 5 semesterdagar under året (SemL 4 §). Det finns ett särskilt undantag för anställningar som ska pågå i högst tre månader. Här kan avtalas om att arbetstagaren inte ska ha några semesterdagar, men denne ska ändå få semesterersättning (SemL 5 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare