Stämma Socialtjänsten

Hej!

Jag vill stämma en Socialtjänst i Stockholm och föra min talan själv. Var någonstans får jag ett formulär för att göra ansökanen och hur lång tid tar det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nedan så har jag beskrivit tre möjligheter som du bör kunna använda dig av för att få rättning i ditt ärende.

Överklagan

Om du vill stämma socialtjänsten för att du är missnöjd med att beslut rekommenderar jag att du först av allt överklagar beslutet. Överklagan sker hos förvaltningsrätten och förfarandet för att överklaga ska framgå tydligt på det beslut du fått från socialtjänsten.

Stämning

I ett sådant här skadeståndsmål ska du vända dig till förvaltningsrätten och stämma socialtjänsten där. Det är möjligt att vinna ett skadeståndsmål mot en myndighet men eftersom du inte berättar något om förutsättningarna kan jag tyvärr inte säga mer om möjligheterna till att du får ut skadestånd.

Gällande skadeståndet vill jag påpeka att enligt skadeståndslagen 3 kapitlet 2 § ska staten eller kommun ersätta personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada som vållats genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning. Det är denna paragraf ni bör använda er av när ni bygger er talan angående skadestånd

Gällande blanketter för att föra talan i förvaltningsrätten utan att överklaga själva beslut bör ni vända er till förvaltningsrättens hemsida här.

Anmäla

Det klart bästa alternativet om man upplever att socialtjänsten har gjort fel är oftast att vända sig till tillsynsmyndigheten för socialtjänsten. Tillsynsmyndigheten heter Inspektionen för vård och omsorg, (IVO). IVO har som syfte att granska så att allting går rätt till i socialtjänstens myndighetsutövning och det är alltså dit jag skulle råda dig för att klaga på hur socialtjänsten har hanterat ditt ärende. Om IVO finner att socialtjänsten har agerat bristfälligt hjälper det även ditt eventuella skadeståndsanspråk.

Om du vill göra en anmälan hos IVO så kan du göra det här.

Jag hoppas att detta svar har varit till hjälp. Om det är något mer du undrar är du mer än varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare