Städbolag har förstört bänkskiva

Hej

Städbolag som trots instruktioner förstört en bänkskiva ( har ett L format kök) . Vad gäller?, jag vill ju att de Isf byter båda skivorna då det för mig är en bänkskiva (sen att det råkar vara ett L kök) tycker jag inte hör till saken. Ska de även stå för hantverkskostnaden? Det är ju rörmokare, elektriker och snickare som behövs.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du är en privatperson som har anställt ett städbolag skyddas du av Konsumenttjänstlagen.

Städbolagets skyldighet att följa dina instruktioner

Städbolaget har en skyldighet att ta vara på dina intressen och prata med dig om det finns några saker att vara extra noggrann med (4 § Konsumenttjänstlagen). I ditt fall tolkar jag det som att du har gett städbolaget instruktioner om hur bänkskivan ska behandlas under städningen vilket dem inte har tagit hänsyn till.

Vad du ska göra för att hålla städbolaget ansvariga

Eftersom städbolaget har förstört din bänkskiva har de inte uppfyllt sina skyldigheter gentemot dig (9 § Konsumenttjänstlagen). Du måste reklamera inom två månader (17 § Konsumenttjänstlagen). Om du inte har reklamerat inom två månader förlorar du rätten att hålla städbolaget ansvariga (18 § Konsumenttjänstlagen).

Jag vill också informera dig om att du inte behöver betala för städningen förens du har fått hjälp med bänkskivan (19 § Konsumenttjänstlagen).

Vad städbolaget kommer göra för att fixa bänken

I första hand kan du kräva att städbolaget ersätter din befintliga bänkskiva. Utan mer information kan jag tyvärr inte säga om det kommer gå att byta ut hela den L-formade bänken eller bara den delen som blivit skadad (20 § Konsumenttjänstlagen). När de ersätter bänkskivan är det städbolaget som står för hantverkarkostnaderna. Om kostnaderna är väldigt höga i jämförelse med städbolagets ekonomiska situation kan de dock neka att ersätta bänkskivan.

Om städbolaget inte har möjlighet att fixa bänkskivan

Om städbolaget inte kan hjälpa dig ersätta bänkskivan har du rätt till avdrag på priset (21 § Konsumenttjänstlagen). Prisavdraget kommer motsvara vad det kostar att få en ny bänkskiva (22 § Konsumenttjänstlagen). Att häva avtalet är en sista lösning och kräver att "syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat". Eftersom städbolaget har förstört bänkskivan är det att anse som att de i huvudsak inte lyckats med sin uppgift. Hävning är dock det sista möjliga alternativet (21 § stycke 2 och 23 § Konsumenttjänstlagen). Du har också rätt till skadestånd (31 § stycke 3 och 4 Konsumenttjänstlagen).

Sammanfattningsvis

Städbolaget ska fixa din bänkskiva och när dem gör det kommer hantverkarkostnaderna inräknas. Om hela L-bänkskivan kommer bytas ut vet jag inte då städbolaget bara har skyldighet att fixa den skadade delen. Om städbolaget inte kan hjälpa dig med detta kommer du kunna begära prisavdrag eller hävning av köpet. Då har du också rätt till skadestånd.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Liv StålhammarRådgivare