FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt26/08/2015

Spelvinst från Storbritannien som beskattats i Sverige

hej!

jag betalade skatt på vinnare pengar

från England. kan jag få dem tillbaka?

det verkar att det var bedrägeri.

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga så har du beskattats i Sverige för ett belopp som du vunnit i Storbritannien. Skriv gärna en kommentar för det fall att mitt antagande skulle vara felaktigt. Om det aktuella spelbolaget är hemmahörandes i Storbritannien, ska vinsten vara befriad från svensk skatt (se bestämmelsen här).

Om du ändå har beskattats i Sverige för den skattebefriade vinsten, kan du begära att Skatteverket omprövar beslutet om beskattning avseende det inkomstår vinsten hänför sig till. Din begäran måste vara skriftlig och komma in till Skatteverket senast det sjätte året efter utgången av det år då beskattningsåret har gått ut (bestämmelserna hittar du här). Blanketten för omprövning finner du här.

Mot bakgrund av den tolkning jag gjort av din fråga, är det inte fråga om bedrägeri i lagens mening.

Skriv gärna en kommentar om jag har missuppfattat din fråga eller om du av någon annan anledning inte är nöjd med svaret.

Vänligen,

Viktor FribergRådgivare