Spelar det någon roll om man är gift eller sambo vid utmätning?

Jag och min sambo äger ett radhus 50/50 och har en dotter 4,5 år. Vi står båda som firmatecknare på ett AB som antagligen kommer att gå i konkurs. Alla lån och avtal som tagits för att starta AB står på min sambo. Om vi gifter oss är det en fördel eller nackdel om AB går i konkurs? Vi skulle troligt bli skuldsatta om vi hamnade i konkurs. Finns där risk att vi skulle kunna bli av med vårt hus? Ja har inga privata ekonomiska problem, endast ett 50 % huslån och min man har det plus lån för att starta företag. Vi är inte gifta men funderar på det. Vad är bäst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fördelen med ett aktiebolag är att aktieägarna inte blir personligt ansvariga för företagets skulder på samma sätt som för en enskild filma vilket framgår av 1 kap. 3 § aktiebolagslagen, dock finns vissa undantag som jag inte nämner här men som du kan läsa mer om genom att klicka här.

Om företaget går i konkurs så kommer företagets tillgångar att mätas ut och tilldelas företagets borgenärer enligt 1 kap. 1 § konkurslagen.

Generellt sett kan sägas att när man upprättar ett aktiebolag brukar bankerna kräva att firmatecknaren går i borgen för företagets skulder (10 kap. 9 § handelsbalken). Borgen brukar i regel vara en s.k. generell proprieborgen som innebär att man åtar sig företagets skuld såsom sin egen och att begränsningen inte är till beloppet bestämd. Har du eller din man gjort detta kan man indirekt säga att ni blir personligt ansvariga för företagets skulder. Banken kommer då kräva att den person som ingått borgen ska betala de skulder som företaget inte kan.

Eftersom jag inte vet hur det ser ut i ert fall kan vi av pedagogiska skäl anta att din man gått i borgen såsom för egen skuld för företaget. Låt oss säga att borgensåtagandet uppgår till 1 000 000 kr och din man har banktillgodohavanden på 100 000 kr. Kronofogden kommer då att utmäta din mans egendom för att driva in resterande skuld om 900 000 kr.

Det skulle i praktiken innebära att all den lösa egendom som din man står som ägare på eller som han har i sin besittning presumeras tillhöra honom och kommer ingå i utmätningen. Dock kan räcka att du gör det sannolikt att du är gemensam ägare till egendomen (4 kap. 19 § utsökningsbalken) vilket visserligen innebär att Kronofogden kan sälja egendomen men du är berättigad till häften av dess försäljningspris. För att hindra Kronofogden från att sälja egendomen helt och hållet måste det framgå att egendomen enbart tillhör dig vilket innebär ett högre ställt beviskrav, till skillnad från sannolik (4 kap. 17 § utsökningsbalken).

Observera att stycket ovan endast gäller lös egendom. När det istället gäller fast egendom, alltså er fastighet gäller andra regler. Härvid blir 8 kap. 8 § utsökningsbalken tillämplig som stadgar att Kronofogden kan utmäta fastigheten trots att den är samägd av er båda. Det skulle i praktiken innebära att Kronofogden säljer huset på exekutiv auktion och du som delägare tilldelas värdet av din del medan din mans borgenärer skulle få resterande del.

Huruvida ni gifter er eller ej spelar i denna situationen ingen större juridisk roll. Det framgår också av 1 kap. 3 § äktenskapsbalken att varje make svarar för sina egna skulder. Skulle skuldsättningen för din make i det ovan angivna exemplet innebära att han skulle få en väldigt begränsad ekonomi åligger det dig som make att bidra till dennes underhåll enligt 6 kap. 1 och 2 §§ äktenskapsbalken. Utöver detta kan inte jag se någon större skillnad mellan att vara sambos eller makar när det gäller frågan om skuldsättning.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare