Spelar det någon roll om grannen inte har staket för hundägares ansvar för skador på grannens tomt?

Hej! Jag har ett problem. Jag har en gammal Jack Russel Terrier som heter Morris. Han smet i helgen in till min granne och tuggade på min grannes utemöbler så att det blev fula märken. Min granne hade inte något staket och hade inget skydd över sina, tydligen "superdyra" utemöbler. Nu kräver tanten att jag ska betala för utemöblerna trots att hon inte hade varken staktet eller skydd. Kan hon verkligen kräva det!?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis kan jag konstatera att din granne drabbats av en skada på utomobligatorisk grund eftersom skadorna på möblerna inte grundas i ett avtalsförhållande, och därför ska frågan behandlas i enlighet med skadeståndslagen och allmänna skadeståndsrättsliga principer. Hundägares ansvar för sina hundar regleras i lag om tillsyn över hundar och katter.

Hundägaren har strikt ansvar för sin hund

Skadorna på möblerna är en sakskada vilka regleras i 2 kap. 1 § skadeståndslagen. Huvudregeln är att endast den som orsakat skadan är skyldig att ersätta denna (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Ett undantag finns där hundägare ges ett strikt skadeståndsansvar för sina hundar (19 § lag om tillsyn över hundar och katter). Det innebär att en hundägare ansvarar för alla skador som hunden orsakar på annan person eller annans egendom, och är skyldig att ersätta skadorna. Detta gäller oavsett om hunden var kopplad, i en hundgård eller gick runt lös. Det spelar således ingen roll om din granne hade staket eller inte.

Hundägaren är skyldig att ersätta skadorna

Hundens agerande har orsakat en sakskada och du är alltså till följd av detta skyldig att ersätta grannen för skadorna som uppkommit.

Min rekommendation

Min rekommendation är att i första hand kontakta grannen för att se om ni kan komma överens om lämplig ersättning. Om ni inte är ense om beloppet för skadeståndet kan din granne ta ärendet vidare till domstol genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.

Om du vill ha ytterligare juridisk hjälp är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

Om du vill ha ytterligare juridisk hjälp är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

My FrostRådgivare