Specifikationskravet i äktenskapsförord

VILL ETT UPPSETT SOM DETTA SE BRA UT I ETT ÄKTENSKAPSFÖRORD VAD GÄLLER ENSKILD EGENDOM OCH INTE INGÅ I EN BODELNING VID SKILLSMÄSSA ? Allt vi ägt och fått före äktenskapet, och allt vi har fått hittills och kommer att få och ta emot i framtiden under äktenskapet ska vara enskild egendom och inte tas med i en bodelning. Fastigheten med fastighetsbeteckning: XXXXX X, med adress XXXXXXXX XX, XXXXX XXXXXXXX Står XXXX XXXXXX som ägare på och ska vara hans enskilde egendom. Pengar som XXXX XXXXXX har fått i gåva av sin far, och i framtiden kommer att få i gåva eller arv, ska också vara hans enskilde egendom och inte tas med i en bodelning (Gåvobrev av mottagna pengar enskild egendom har skrivits). 1. All egendom som pengar, gåvor och arv ska vara enskild egendom och inte tas med i en bodelning. 2. Även avkastning och ränta på den enskilda egendomen ska vara enskild egendom och ska inte heller delas vid en bodelning. 3. Även vad som träder istället (surrogat) för den enskilda egendomen ska utgöra enskild egendom och inte heller delas vid en bodelning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du genom ett äktenskapsförord vill frångå giftorättsgemenskap.

Genom ett äktenskapsförord kan man göra egendom till enskild, vilket innebär att egendomen inte ingår i en framtida bodelning. Det finns ett krav på att äktenskapsförordet ska peka ut specifik egendom som enskild, man måste peka ut ”viss” egendom som ska vara enskild. Det är dock tillräckligt specifikt och fullt möjligt att bara skriva att ”Allt vi ägt före äktenskapet, allt vi har nu och allt vi kommer att äga i framtiden vara enskild egendom och inte tas med i en bodelning”. Utpekas alla tillgångar som enskild egendom så är äktenskapsförordet tydligt och ett kortare äktenskapsförord innebär en minskad risk för tvist i framtiden.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare