Sparande på konto som enskild egendom

Vi har varit gifta i 7 år och upprättat dels ett äktenskapsförord kring att all egendom och avkastning ska vara enskild egendom hos var och en av oss och dels tecknat var sitt testamente om enskild egendom som ska ärvas av våra respektive särkullbarn. Jag undrar om vi kan skydda vårt respektive sparande på konto åt oss själva så att det inte ska ingå i giftorätt vid ett eventuellt dödsfall av någon av oss. Vi vill med andra ord inte blanda ihop våra respektive tillgångar på något sätt utan behålla dem själva utan att behöva dela med den avlidnes särkullbarn om den ene av oss avlider. Finns det något avtal som det går att upprätta kring detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Testamente kan omfatta väldigt mycket inom svensk rätt och har inga större begränsningar. Detsamma gäller äktenskapsförord. Jag ser inga problem med att endast föra in att era besparingar ska ses som enskild egendom i ert äktenskapsförord eller/och att ni testamenterar era bankinnehav till respektives barn. Det enda problem jag kan se är ifall de är blandade, därför råder jag om de inte redan är det att ni har pengarna separerade ifrån varandra, separata konto i respektives namn så de är indivdualiserade.

Som sagt ser jag inga problem, för att vara på säkra sida skulle jag fört in det på i äktenskapsförord samt ett testamente och självklart uppföra handlingarna med en familjejurist som har erfarenhet så det går rätt till!

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare