Sparade semesterdagar när man säger upp sig

Semesterlagen säger att allt över 20 dagar med semesterdagar kan man spara tills nästa år. Så till exempel om jag har 30 dagars semester per år innebär detta att jag kan flytta 10 dagars semester till nästa år. Om man inte tar ut de extra 10 dagarna nästa år får man samla semesterdagar år för år hir länge man vill? Säg till exempel fram tills pensionen eller tills man byter jobb. Så exempelvis om jag sparar 10 dagar per år kan jag få utbetalt 100 dagars semester efter 10 år utöver min vanliga månadslön om jag byter jobb eller går i pension inom 1 månad min anställning upphör. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar kring sparandet av semesterdagar.

Regler kring att spara semesterledighet

Precis som du skriver måste man ta 20 dagars semester varje år och endast de dagar utöver de dagarna som man får kan sparas till ett senare semesterår (18 § 1 st. semesterlag). Man får spara dessa semesterdagar i upp till 5 år (18 § 2st. semesterlag). Det året man tar ut sparade semesterdagar får man inte spara nya semesterdagar (18 § 3st. semesterlag) och de sparade semesterdagarna måste tas ut i så att semestern sker i en följd om mer än 5 dagar sparats (21 § semesterlag). Om en anställning upphör så ges dock semesterersättning ut istället för semesterlön (28 § semesterlag).

Hur detta tillämpas i ditt fall

Om vi använder ditt exempel där en person får 30 dagar per arbetsår får personen alltså spara 10 dagar per år. Dessa 10 dagar får sparas maximalt 5 år och den största mängden sparade dagar man kan få är alltså 50 dagar samt de ordinarie semestern det året. Detta skulle alltså ge personen i exemplet en 80 dagar lång semester. I exemplet skrev du dock även att personen byter jobb. Om du byter jobb ersätts alla de sparade semesterdagarna till semesterersättning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har några ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Med vänliga hälsningar,

Jacob ÅbergRådgivare