FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/05/2019

Sonens pappa träffar honom utan min vetskap, vad kan jag göra?

Jag ha ensamvårdnaden om sonen.

Pappan kan inte samarbete och anser sig ha sina rättighet över sonen.

Pappan kan ha träffat sonen genom farfar när han ha vaktat sonen from 2018- 2019. Farfar ha hjälpt till 2-4 dagar i månad.

Jag och farfar va överens om att farfar inte skulle blanda i sig mellan oss, farfar sa att han vill att pappan ska höra av sig till mig om han ville träffa sin och jag är den som ska ta dessa beslut och lovade att inte gå bakom min rygg,

Eftersom pappan slutade höra av sig (pga att han ej kunde samabeta och misskötte att ta hand om Sonen) och de hade gått ett år (2018) dom träffades så ville jag att om pappan ville träffa vår son så måste han höra av sig till mig och ta upp kontakten och gå genom mig och inte sina föräldrar.

Att pappan få träffa vår son genom mig så jag få en rättvis bild om det faktiskt går bra när pappan är med vår son.

Kan de nu va så att dom ha gått bakom min rygg och Pappan träffat vår son de gånger farfar haft honom och jag som vårdnadshavare inte fått vetat om. Vad är det som gäller?

Då ha ju pappan träffat sonen fler gången än det jag vet.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om vad sonens pappa har för rättighet att umgås med din son och vad du har för möjligheter att påverka umgänget mellan din son och pappan.

Eftersom du har ensam vårdnad har du det yttersta ansvaret för er son, vilket innebär att du har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör er son (FB 6 kap. 11 §). Dock har din son enligt lag fortfarande rätt att umgås med pappan, även om han inte har vårdnad över er son. Ni har båda som föräldrar ett gemensamt ansvar för att er son får umgås med pappan (FB 6 kap 15 §).

Några mer regler än så finns inte i lag om när pappan har rätt att träffa din son, om det ska ske genom dig eller liknande, utan det är i första hand upp till er som föräldrar att bestämma. Det verkar dock som att ni har svårt att samarbeta kring detta, och att du misstänker att pappan har gjort annat än vad ni kommit överens om.

Det finns möjligheter för er att gå på samarbetssamtal hos kommunen för att komma överens om hur, när och hur länge din son ska umgås med sin pappa. Vad som ska vara avgörande i frågor som rör barns umgänge med sina föräldrar är vad som är bäst för barnet, inte för föräldrarna (FB 6 kap. 2 a §).

Du kan också välja att få en domstol att besluta om hur umgänget mellan din son och hans pappa ska gå till (FB 6 kap 15 a §). Även då ska domstolen ta hänsyn till vad som är bäst för er son (FB 6 kap 2 a §). På så sätt kan du få en större trygghet i hur umgänget mellan din son och hans pappa går till, och har ett beslut att falla tillbaka på om han skulle göra annat än vad domstolen har beslutat om. Du kan läsa mer om detta här: http://www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/

Hopppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare