FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/02/2017

Sommarstuga samägd mellan sambor

Hej.

Jag och min sambo har separerat. Vi har ett sommarhus som nu är till försäljning.

Vi äger hälften var av fastigheten men han betalade kontantinsatsen och har betalat de flesta räkningarna.

Hur ska vi dela på vinsten?

Vi har inga skrivna avtal oss emellan och jag är inte intresserad av vad som är snällt eller schysst, bara juridiskt korrekt.

Vi har ägt huset sedan 2010.

Hoppas på svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det hävdar du att sommarhuset är samägt, dvs att du äger 50 % och din sambo 50 %. Detta måste dock kunna styrkas, exempelvis genom att ni har upprättat ett inbördes avtal där detta tydligt framgår. Om inte du kan bevisa att sommarstugan är samägd, har du inte rätt till del av vinsten på denna grund. Den person som står på köpekontraktet och som betalat hela kontantinsatsen förväntas nämligen vara ägaren. För det fall att du på något sätt kan styrka att sommarstugan är samägd, har du givetvis rätt till hälften av vinsten vid en framtida försäljning.

Tilläggas kan att sommarstugan inte utgör samboegendom, se 7 § Sambolagen, varför den inte på den grunden kan delas i en ev. bodelning mellan er.

Hoppas det var svar på din fråga och lycka till!

Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare