Sommarhus i gåva eller arv?

Hej,

Min min mamma äger ett sommarhus(ej belånat) som hon funderar på att skänka till mig och min syster. Vi har även en bror men vår mamma vill inte att han ska ha någon del i sommarhuset eller någon ekonomisk kompensation för sommarhuset. Hon vill även kunna disponera sommarhuset på sina villkor så länge hon vill och orkar. Hur löser man ovanstående på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som huvudregel gäller att en gåva till en bröstarvinge under livstiden räknas som förskott på arv, enligt 6 kap 1 § ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1). Alltså om två av tre barn får en sommarstuga under förälderns livstid, är huvudregeln att det tredje barnet ska ersättas för detta när er mamma avlider. Detta går däremot att undvika. När sommarstugan skänks till er måste ett gåvobrev upprättas. Om er mamma skriver in i gåvobrevet att sommarstugan inte ska räknas som förskott på arv, kommer den inte att göra det. Detta är för att man vill tillgodose arvlåtarens vilja till högsta möjliga mån, och vill inte er mamma att brodern ska få lika mycket som er kan det bli så. Men att din mamma ska skänka stugan till er och samtidigt kunna använda den som hon vill, blir svårt juridiskt. Eftersom du och din syster kommer stå som ägare har inte er mamma längre någon juridisk rätt att använda den som hon vill. Ni kan ju såklart komma överens om att du och din syster står som ägare men er mamma får använda stugan hur hon vill och så länge hon vill.

Ett alternativ är att er mamma skriver ett testamente där det står att stugan ska ärvas av endast dig och din syster. Däremot beror det lite på hur mycket egendom etc. er mamma kommer ha när arv blir aktuellt. Om er mamma inte är gift vid sin död kommer ni barn ärva en tredjedel var, vilket är er arvslott, enligt 2 kap 1 § ÄB (https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1). En förälder kan däremot begränsa bröstarvingars arv till endast en laglott, vilket är hälften av arvslotten, se 7 kap 1 § ÄB. Så länge som er bror ärver annan egendom som utgör minst en laglott, kan ni två ärva sommarstugan utan problem. Genom att testamentera bort stugan istället för att ge den som gåva kommer er mamma stå som ägare tills dess att hon avlider. Hon kommer då att ha den juridiska rätten till stugan fram tills dess att hon avlider och då blir den din och din systers.

Hoppas svaret var till hjälp!

Molly MalmRådgivare