FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag24/03/2022

Solidariskt ansvar för handelsbolags skulder

Hej, det är som så att jag har tillsammans med en annan partnern (min dåvarande pojkvän) bedrivit ett handelsbolag.

Tanken var att företaget skulle vara vilande, men som har varit i bedrift utan min vetskap/samtycke och min partner har därmed skuldsatt företaget.

Jag äger 49% och har personligen aldrig nyttjat företagets finansiella tillgångar.

Så till mina frågor

1. kan jag bestrida företagets skulder på min partner, som ansvarig?

2. Hur fördelas företagets skuld? blir det solidariskt där vi båda får dela på företagets skulder?

Tacksam för svar och hoppas på att de finns en lösning på detta problem.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag (BL). Jag kommer därför att utgå från den lagen i mitt svar till dig.

Hur ansvaret för skulder uppkommer och fördelas i ett handelsbolag

Bolagsmännen svarar solidariskt för bolagets förpliktelser (2 kap. 20 § första stycket BL). Denna regel är tvingande och kan således inte avtalas bort i ett bolagsavtal. Vad det solidariska ansvaret innebär är att ni båda är fullt ut personligt ansvariga för bolagets förpliktelser och skulder, inklusive eventuella skatteskulder. Du kan bara bli ansvarig för sådana skulder som har uppkommit genom avtal som ingåtts i bolagets namn, avtal som din dåvarande pojkvän har ingått för egen räkning ingår inte. En bolagsman ansvarar inte heller för sådana förpliktelser och skulder som uppkommit efter då bolagsmannen avgått, om bolagets motpart i avtalsförhållandet kände till eller borde ha känt till att bolagsmannen avgått (2 kap. 22 § BL). En motpart anses känna till bolagsmannens avgång om uppgiften om utträdet ur handelsbolaget har registrerats i handelsregistret och kungjorts i Post- och inrikes Tidningar (19 § handelsregisterlagen). En borgenär som handelsbolaget är skyldig pengar kan komma att rikta betalningsanspråk mot dig eller din dåvarande pojkvän personligen motsvarande hela skuldbeloppet, och då är den som får kravet tvungen att betala. Borgenärer brukar i första hand vända sig till bolaget och därefter till den mest förmögna bolagsmannen. Den bolagsman som har tvingats betala en sådan fordran får bolagsmannen kräva tillbaka pengarna från bolaget (bolagsmannen får s.k. regressfordran mot bolaget), vilket såklart bara blir betydelsefullt om det finns några pengar i bolaget. Under bolagets bestånd får emellertid inte den bolagsman som har betalat hela skulden rikta något anspråk mot andra bolagsmän för dennes del av ansvaret för skulden (2 kap. 12 § BL). Den bolagsman som har betalat hela skulden får i stället göra gällande skuldbetalningen mot den andra bolagsmannen inom ramen för den slutreglering som ska göras vid bolagsskiftet när bolaget avvecklas. Detta gäller även om bolaget har upplösts genom en konkurs. Om det har avtalats mellan er får ni dock ställa sådana krav mot varandra under bolagets bestånd, dvs. före slutreglering genom skifte (se NJA 2016 s. 625 punkt 14 i Högsta domstolens domskäl).

Din bolagsandel på 49 % grundar dock inte per automatik ett solidariskt ansvar för bolagets skulder, det är bara om du har inträtt som bolagsman/medlem genom föreskrift i bolagsavtalet som det solidariska ansvaret aktiveras. Kravet på inträdande som part i bolagsavtalet för att det solidariska ansvaret ska gälla, gäller även om du skulle ha blivit registrerad som bolagsman i Bolagsverkets handelsregister; det krävs alltså ett bakomliggande avtal (NJA 1990 s. 65). En andelsförvärvare är alltså inte nödvändigtvis medlem och ansvarig för bolagets skulder. Nu vet jag ju inte hur er situation ser ut gällande detta, troligen betraktas du som en bolagsman/medlem och inte enbart innehavare av en andel, men jag väljer ändå att ta upp detta för säkerhets skull.

Att du aldrig har nyttjat bolagets tillgångar är dessvärre en juridiskt irrelevant omständighet som inte förändrar ditt personliga ansvar för bolagets förpliktelser och skulder.

Frågan om du kan bestrida företagens krav

Om inte något annat har avtalats mellan er så företräder var och en av bolagsmännen bolaget (2 kap. 17 § första stycket BL). Vad det innebär är att din dåvarande pojkvän som utgångspunkt får ingå avtal för bolagets räkning med bindande verkan utan ditt samtycke (och vetskap). Har ni i stället avtalat om till exempel en s.k. kollektiv företrädarrätt, dvs. att firman tecknas av er gemensamt, kan din dåvarande pojkvän ha överskridit sin behörighet när han ingick dessa avtal med företagen utan ditt samtycke. Verkan av detta är att hans handlingar inte binder ert bolag – även om företagen skulle ha varit i god tro om behörigheten vid avtalens ingående. Du skulle i så fall kunna komma med en ogiltighetsinvändning beträffande dessa avtal och på så sätt undkomma ansvar. I handelsregistret framkommer det vem som är firmatecknare, om firman inte får tecknas av varje bolagsman ensam (som ju är huvudregeln) (4 § tredje stycket punkt sju handelsregisterlagen).

Om din dåvarande pojkvän var behörig kan han ändå ha överskridit sin befogenhet när han ingick dessa avtal med företagen med följden att avtalen är ogiltiga mot bolaget. Det kan röra sig om att han uppenbart handlade i strid mot bolagets syfte, verksamhetsföremålet i bolagsavtalet eller ingående av avtal där en intressekonflikt fanns mellan honom och bolaget. För att en sådan invändning ska vinna framgång krävs dock att du kan bevisa att företagen han ingick avtalen med var i ond tro gällande befogenhetsöverskridandet, dvs. visste eller borde ha vetat om befogenhetsöverskridandet. Vilket i allmänhet är svårt att bevisa (2 kap. 18 § BL).

Sammanfattande ord

Du och din dåvarande pojkvän är, utifall ni båda ska ses som bolagsmän, solidariskt ansvariga för bolagets förpliktelser och skulder. Vilket kan komma att innebära att bolagets borgenärer kan vända sig till er personligen med krav på full betalning för bolagets skulder och ni är då ansvariga med hela er personliga förmögenhet. I slutändan är tanken att ni ska dela på betalningsansvaret. Som huvudregel fick din dåvarande pojkvän företräda bolaget och ingå avtal för bolagets räkning utan ditt samtycke eller vetskap. Under vissa omständigheter kan dock invändningar göras mot avtalens giltighet, särskilt om han saknade behörighet.

Tveka inte att höra av dig igen om några oklarheter kvarstår!

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare