Söka UT från Sverige, Sambo

Hej!Min sambo befinner sig är i Sverige med förlängt turistvisum.Kan hon lämna in anmällan om uppehållstillstånd här när hon befinner sig här i Sverige och vänta här på beslutet eller måste hon göra det ifrån sitt hemland.Jag är svensk medborgare och garanterar hennes försörjning.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln för ansökan om uppehållstillstånd (på grund av anknytning) är att sökanden ansöker från hemlandet, innan inresa till Sverige, se5 kap. 18 § utlännningslagen. Det finns undantag till huvudregeln. Ett exempel på undantagen är 5 kap. 18 § femte punkten utlänningslagen: "Stark anknytning till en person som är bosatt i Sverige och det inte skäligen kan krävas att utlänningen reser till ett annat land för att ge in ansökan där".

Med det sagt så kan din sambo, som befinner sig i Sverige, ansöka om uppehållstillstånd från Sverige och då åberopa undantagsregeln i femte punkten eller annat undantag i övriga punkter i lagen. Migrationsverket kommer då bedöma ifall undantaget har uppfyllts. Ifall de anser att det är uppfyllt prövar dem er ansökan på sedvanligt sätt och då är det krav på att du är svensk medborgare och kan försörja henne, vilket du anfört att du är och kan.

I fall de anser att det inte uppfyllts kommer hon få avslag på sin ansökan och behöva åka till hemlandet för att ansöka därifrån, enligt huvudregeln. Med det sagt kan hon ansöka från Sverige, men det är inte en säkerhet att hon "får" och därmed beviljas. Risken är att Migrationsverket inte anser att hon uppfyller undantaget.

Hoppas detta gav dig svar! Hör gärna av dig ifall du har fler frågor. Lycka till!

Vänligen,

Bassima DemirRådgivare