Söka uppehållstillstånd utan bostad

Jag har gift mig med min man från Turkiet han har ansökt om uppehållstillstånd och nu ska jag ansöka men det finns en problem jag har inte något bostad än ? Men kan jag visa ändå att jag bor med min familj och deras hyreskontrakt så länge tills jag hittar bostad? Jag har fast jobb och fast inkomst.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du vet om är ett utav kraven för att kunna ta hit någon som sökt om uppehållstillstånd att man har en egen bostad. Av reglerna på migrationsverkets hemsida, här, framgår det att du måste ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för att ni ska kunna bo i den. För t.ex. två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kokvrå och minst ett rum. Det går bra att hyra en bostad i andra hand, men uthyrningen måste vara godkänd av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen. Observera att vara inneboende hos någon eller bo hos sina föräldrar inte räknas som en godtagbar bostad. Därför är svaret på din fråga tyvärr nej, hyreskontraktet för den bostad som du bor i med din familj är inte tillräckligt. Du måste hitta en egen bostad!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att det löser sig med boende! Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare