Söka uppehållstillstånd innan resa till Sverige

Hej är tillsammans med en tjej från Kenya , vistas i Portugal(illegalt). Vi skall nu gifta oss i Portugal helt okay enligt portugiska myndigheter hon är ej papperslös. Vi har varit tillsammans i ett och ett halvt år. Det jag undrar över är om hon måste söka uppehållstillstånd efter giftersmålet från Kenya eller kan hon söka från exempelvis Madrid? Vad jag förstår så kan man söka från vilken ambassad som helst bara man sökt innan man kommer till Sverige

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du påpekar är det ett krav på att den som ansöker om uppehållstillstånd ska göra det innan hon reser till Sverige. Detta framgår av 5:18 utlänningslagen, det sägs dock ingenting om det är ett krav på att det ska vara från det land där hon är medborgare. Jag utgår därför ifrån att det är möjligt att söka uppehållstillstånd i Sverige från t.ex. ambassaden i Madrid om det är där ni är bosatta.

Jag föreslår dock att du kontaktar ambassaden i Madrid och ställer din fråga till dem för att vara helt på den säkra sidan.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare