Socialtjänstens skyldighet att ordna boende

Hej! Jag vill bara fråga om Socialtjänsten kan hjälpa mig att ordna en bostad för min familj? Jag och min man med våra tre barn bor just nu på korttidskontrakt som ska sluta på sista januari. Jag och min man hade sökt på många lägenheter och gick på visningar men tyvärr hade vi inte tur att få såna lägenheten. Vi jobbar och klarar oss att betala hyran men problemet bara är att det är jättesvårt att hitta en lägenhet. Jag hade också pratat med hyresvärden och de sade att det finns inte förtur för att få en lägenhet även om jag gör intresseanmälan på deras hemsidan eftersom det finns många som söker. Vad ska vi göra? Jag hoppas att du kan hjälpa mig..

Med vänlig hälsning

Trebarnsmamma

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande Socialtjänstens ansvar finns i Socialtjänstlagen (SoL).

Finns ingen lagstadgad skyldighet för Socialtjänsten att ordna bostad

I första hand är var och en skyldig att själv ordna boende till sig själv och sin familj genom exempelvis bostadsförmedling, bostadsföretag och andrahandsförmedlingar.

Däremot är Socialtjänsten i sin verksamhet skyldiga att främja er rätt till boende (3 kap 2 § SoL). Detta innebär dock inte att de är skyldiga att förmedla bostäder. Deras skyldighet är snarare att bistå med ekonomisk hjälp för de som på annat sätt inte kan betala sin hyra (4 kap 1 § SoL). Självklart finns det däremot ingenting som hindrar socialtjänsten från att hjälpa er med att hitta en bostad.

Under särskilda förhållanden kan Socialtjänsten vara skyldig att ordna en bostad

Genom praxis, det vill säga domstolsavgöranden, har det dock slagits fast att Socialtjänsten under särskilda förhållanden kan vara skyldiga att faktiskt ordna även ett boende. Till exempel ansåg Högsta Förvaltningsdomstolen att Socialtjänsten var skyldiga att ordna ett boende åt en familj där en sjuk mamma bodde tillsammans med fyra barn, varav två med funktionsnedsättningar, i en liten husvagn (RÅ 1990 ref. 119). Detta har bekräftas i även ett senare fall (RÅ 2004 ref.130).

Bedömningen av om det råder särskilda förhållanden görs från fall till fall, men man kollar särskilt på om det finns barn i familjen. Man kollar också på om det är särskilt svårt för familjen i fråga att hitta bostad själva. Om föräldrarna jobbar är möjligheterna större, till exempel.

Hyresvärden har ingen skyldighet att lämna er förtur

Inte heller finns någon bestämmelse om att er hyresvärd ska ge er förtur på andra bostäder.

Mitt råd

Min bedömning är att ni för tillfället inte befinner er i en sådan situation där det råder "särskilda förhållanden" och att Socialtjänsten därför inte är skyldiga att erbjuda er ett boende. Eftersom både du och din man arbetar finns ingenting som tyder på att ni skulle ha svårare än någon annan att få ett hyreskontrakt, vilket alltså gör att Socialtjänstens ansvar minskar. Om ni fortfarande inte har hittat någonstans att bo när ert nuvarande hyreskontrakt har gått ut, kan det däremot bli så att ni hamnar i en sådan utsatt situation att Socialtjänsten behöver hjälpa till.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare