Socialtjänstens rätt att neka ekonomiskt bistånd

Har socialtjänsten rätt att neka ekonomiskt bistånd pga swishtransaktioner eller spel på internet på siter som ex leovegas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör ekonomiskt bistånd, vilket innebär att tillämplig lag är socialtjänstlagen (SoL).

När kan man få ekonomiskt bistånd?

Ekonomiskt bistånd kan beviljas om man inte har möjlighet att själv tillgodose sina behov, eller om man inte kan få behoven tillgodosedda på annat sätt (4 kap. 1 § SoL).

Det innebär att det endast är då man uttömt alla andra möjligheter till att tillgodose behovet som man kan bli beviljad ekonomiskt bistånd.

Får socialtjänsten neka rätten till bistånd?

Tanken med bistånd är att de som beviljas sådant ska tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Med det avses att individen vid behov ska få hjälp att tillgodose kostnader för t.ex. mat, dryck, kläder och hemutrustning.

Om en person skulle ha inkomst eller tillgångar som tekniskt sett skulle kunna täcka nämnda kostnader, men väljer att lägga dessa pengar på spel istället, har socialtjänsten rätt att neka personen bistånd. Att socialtjänsten i ett sådant läge har rätt att avslå begäran om bistånd beror på att behovet skulle kunna tillgodoses om personen valde att lägga sina pengar på det.

Sammanfattning

Om personen har möjlighet att tillgodose sina behov genom att omprioritera vad man lägger pengar på, har socialtjänsten möjlighet att neka ekonomiskt bistånd eftersom personen inte egentligen behöver hjälp.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänligen,

Cornelia AebeloeRådgivare