Snatteri och medhjälp

Är det olagligt att följa med någon som snattar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras främst i Brottsbalken (BrB) och det beskrivs i 8 kap 2 § BrB att snatteri är straffbart.

Medhjälp

Om någon är med när en annan person snattar så kan man eventuellt göra sig skyldig till medhjälp enligt 23 kap 4 § BrB, Medhjälp innebär att någon uppsåtligen med råd och dåd har underlättat eller hjälp till för att den brottsliga gärningen skulle kunna inträffa. I rättspraxis har det räckt med väldigt litet hjälp till den brottsliga gärningen för att man ska kunna dömas till ansvar. Det krävs dock att hjälpen ska ha varit behövlig. Det krävs även att personen som följer med gärningsmannen hade för avsikt att genom sitt agerande främja den andre personens brottsliga gärning.

Så om någon bara följer med utan att göra någonting alls så bör det inte ses som medhjälp men om personen däremot är med och håller utkik eller blockerar snattaren så kan man dömas till straffansvar för medhjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare