Snatteri för att man stulit för ca 20kr ligger det på fängelsenivå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om tillgreppsbrott som snatteri finns i Brottsbalken (BrB) 8 kap.

Straffet för snatteri värt 20 kr är böter
Snatteri är en stöld som med hänsyn till värdet och övriga omständigheter är att anse som ringa. Straffet ska för snatteri vara böter eller fängelse i högst sex månader. (BrB 8 kap. 2 §)

20 kr är ett mycket lågt värde och finns inte omständigheter som gör brottet mycket allvarligare, kommer böter dömas ut. Fängelse borde inte ens komma i fråga.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare